Trender
Kängan till modebranschen: ”Satsa nu eller gå under”
Publicerad: 28 oktober 2021, 13:42
Modeindustrin genomgår en transformation som handlar om att agera nu – inte i morgon. Det slogs fast under en paneldiskussion på D-congress. ”Det finns ingen tid att vänta”, sade Tove Blomgren, creative director på Doberman.
Modeindustrin står inför nya affärsmodeller där digitaliseringen är en viktig drivkraft för snabba förändringar, slog panelen fast: En stor del av unga konsumenter vill handla hållbart och ligger ofta före. Branschens avtryck måste minska vilket kräver åtgärder på riktig.
– Nu behöver vi sluta med duttandet. Vi måste sätta upp visionerna. Man måste ha en nordstjärna att gå mot, sade Nora Bavey på Unconventional Ventures.
I grunden handlar det om att ändra affärsmodell.
Tove Blomgren poängterade att varje plagg måste leva längre och användas flera gånger.
– Vi måste gå från volym till att sälja värde: Hyra ut, stajla om, göra om, reparera. Vi har inget val. Det är upp till oss att vi sätter oss i förarsätet och gör rätt saker. Det kommer att gå jättefort när det väl händer. Hälften av alla Forbes 500-företag kommer att vara utbytta om tio år.
LÄS MER: Här sticker Sverige ut – så betalar svenskarna helst när de handlar online