Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Jättarna nobbar returer – ger pengarna tillbaka men vill inte ha varorna

Publicerad: 12 januari 2021, 14:08

Vill du returnera? Nej, behåll varorna och få pengarna tillbaka i stället. Det svaret kommer allt oftare från Amazon, Walmart och andra stora aktörer i USA. Här är anledningen.


Ämnen i artikeln:

AmazonWalmartReturer

Ekonomin kring returerna är ett ständigt huvudbry för e-handlarna och nu syns en trend bland stora aktörer i USA.

E-handelsjättarna ger allt oftare kunder som önskar returnera en vara följande svar: Du får pengarna tillbaka, men behåll eller ge bort varorna i stället för att skicka dem i retur.

Anledningen är att det blir billigare.

Den nya trenden märks i agerandet hos stora e-handlare som Amazon och Walmart i USA, skriver Wall Street Journal. Bakom ligger två faktorer:

AI-teknikens utveckling. Med hjälp av artificiell intelligens har de stora e-handelsföretagen fått bättre möjligheter att beräkna helhetskostnaden för varje enskild retur. För billigare eller skrymmande varor kan det ibland vara är ett bättre ekonomiskt val att låta kunden behålla varan och få pengarna tillbaka än att ta kostnaden för frakt och administration.
Covid-19. Denna växande, men inte helt nya, trend har accelererats av coronapandemin som sätter press på e-handlarna att både hålla ännu noggrannare koll på kostnaderna och samtidigt minska alla kontaktpunkter som kan innebära smittspridning.

– Vi får så många frågor om detta upplägg, det kommer att öka kraftigt under de kommande månaderna, säger Amit Sharma, vd för returhanteringsföretaget Narvar, till Wall Street Journal.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

AmazonWalmartReturer

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News