Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Januarimörker i butikshandeln: ”Pandemirestriktionerna kom olägligt för många”

Publicerad: 20 januari 2022, 06:54

Återinförda restriktioner slår mot butikshandeln under en normalt svag månad.

Foto: Andreas Dyrberg Skog

Årets svagaste försäljningsmånad – och pandemirestriktioner på det. Då rasar framtidstron i butikshandeln, visar Handelsbarometern från Svensk Handel. ”Det är inte att undra på att många är mer pessimistiska”, säger vd Karin Johansson.

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

DN


Framtidsindikatorn för butikshandeln sjunker med 12,1 enheter till ett index på 89 i januari, visar Handelsbarometern. 

En bra bit under neutralt värde på 100. 

– Den senaste tidens pandemirestriktioner kom olägligt för många handlare som hade hoppats på att avsluta året starkt med en god julförförsäljning och en välbesökt mellandagsrea. När så inte blev fallet och vi nu anlänt till årets svagaste försäljningsmånader är det inte att undra på att många handlare är mer pessimistiska, säger Karin Johansson i en kommentar. 

Svensk Handel konstaterar att restriktionerna som infördes i december slår hårdast mot sällanköpsbutikerna där tron på ökad försäljning samt möjligheten att anställa fler sjunker kraftigt. 

Framtidsindikatorn för januari landar på 88,1 vilket är 13,9 enheter lägre än i december. 

– Vi vet med oss att sällanköpsvaruhandeln är den bransch som drabbas hårdast av restriktioner och uppmaningar till hemmajobb och att undvika större sociala sammanhang, vilket återigen bevisas i månadens mätning. Vi hoppas nu att den värsta smittspridningen ska avta och att restriktionerna så småningom avvecklas, säger Karin Johansson. 

Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Framtidsindikatorn

Framtidsindikatorn är ett sammanfattande mått på företagens tro på de kommande tre månadernas försäljning, anställningsvilja och lönsamhet. Neutralt värde för indexet är 100.

Även inom dagligvaruhandeln är handlarna mer pessimistiska. Framtidsindikatorn för januari landar på 89,2 vilket är 10,2 enheter lägre än i december. 

Även inom e-handeln sjunker framtidsförväntningarna. Index sjunker med 6,2 enheter – men 109 är fortfarande en bra bit över neutralt värde på 100. 

– Vi har sett att e-handeln gått starkt under pandemin och det är inte förvånande att det nu enbart är e-handlare som har positiva framtidsförväntningar. Tappet kanske är något större än förväntat, men en av förklaringarna kan vara el-, bensin- och dieselpriser som skjutit i höjden, vilket givetvis påverkar övrig konsumtion, säger Karin Johansson.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev