Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Jämförelsesajterna lockar fler än bara prisjägare: ”Vi är mer än bara det”

Publicerad: 25 mars 2021, 13:03

Konsumenter som använder prisjämförelsesajter gör det inte bara för att jaga lägsta pris. Faktum är att andelen prisjägare är relativt liten på en sida som Prisjakt. ”Det här bekräftar det vi har trott, att vi är mer än bara pris”, säger Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.


Ämnen i artikeln:

PrisjaktForskning

Under ett webbinarium på torsdagsmorgonen presenterade Handelsrådet och HUI ny forskning om prisjämförelser baserat på datamaterial från Prisjakt.

Användningen av jämförelsesidor har under de senaste åren ökat starkt bland både konsumenter och företag.

Klart är att prisfrågan är central. Bland de 14 produktkategorier som har undersökts ger lägsta pris på Prisjakt en ökning i efterfrågan med i genomsnitt 92 procent jämfört med genomsnittlig efterfrågan för de produkter som inte har lägsta pris.

Men eftersom andelen shoppers (prisjägare) är relativt liten på prisjämförelsesidor slås det fast att  det även finns utrymme för andra prisstrategier än bara lägsta pris – och med ökad lönsamhet som drivande faktor.

– Det vore mer rätt att kalla oss för en produktjämförelsesida, där pris är en valuta, men där även lagerstatus, service och omdömen påverkar konsumentens val. Det är inte bara topplaceringen i prislistan som avgör, säger Carl Vult von Steyern och fortsätter:

– Det är kul att att man som handlare kan driva lönsamhet trots att man är på en prisjämförelsesida. Vårt huvuduppdrag utgår från konsumenterna, så det är glädjande att vi även kan fungera bra för företagen.

Slutsater från undersökningen:

■ Den ökade användningen av prisjämförelsesidor har lett till såväl lägre priser för konsumenterna som högre vinster för företagen.
■ Prisspridningen på marknaden har ökat eftersom antalet handlare på Prisjakt har ökat.
■ Prisspridningen på dessa marknader beror inte i någon större utsträckning på att handlare vid valda tidpunkter håller reor, utan snarare på att det finns olika kategorier av handlare som riktar in sig mot olika kategorier av kunder.
■ Att företag kan ha olika prisstrategier beror på att andelen konsumenter som har ett tydligt prisfokus är relativt liten – även på en sida som Prisjakt.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

PrisjaktForskning

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev