Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Intresset för Black Friday är oförändrat – trots det spår Svensk Handel miljardökning

Publicerad: 12 november 2021, 06:56

Svensk Handel tror på ökad försäljning under Black Friday.

Lika många konsumenter som i fjol planerar att handla under Black Friday, visar Svensk Handels undersökning. Trots det spås försäljningen öka med över en miljard.


Ämnen i artikeln:

Black FridaySvensk Handel

Intresset för Black Friday bland svenskarna har ökat i flera år. 

Men i år ligger det emellertid kvar på samma nivå som i fjol. 56 procent av konsumenterna uppger att de ska handla under shoppinghögtiden, i fjol uppgav 57 procent att de skulle göra det. 

Intresset är störst bland yngre konsumenter. Över 70 procent av de i åldersgruppen 18-45 år uppger att de ska handla. I övriga åldersgrupper är intresset lägre. 

Trots det tror Svensk Handel på en ökad konsumtion. Organisationen spår att Black Friday kommer att omsätta nio miljarder kronor i år, vilket är 1,5 miljarder mer än i fjol. 

– Förra årets Black Friday var präglad av pandemin och restriktioner att inte besöka butiker. Men även det faktum att hushållen, i kölvattnet av pandemin, fortfarande spenderar mindre på resor, hotell och restaurangbesök gynnar handeln, säger chefsekonom Johan Davidsson i en kommentar. 

Johan Davidson, chefekonom för Svensk Handel.

Var tredje konsument (35 procent) uppger att de kommer att göra alla sina inköp online. 10 procent kommer enbart att handla i butik medan drygt hälften (49 procent) kommer att göra inköp både på nätet och i fysisk butik. 

Andelen som bara ska handla online minskar med åtta procent i år, vilket sannolikt är en effekt av att pandemirestriktionerna har minskat konstaterar Svensk Handel. 

Hemelektronik samt kläder och skor är varor som många planerar att handla under Black Friday. Många konsumetern i åldrarna 26-45 är på jakt efter barnartiklar och leksaker. Kanske något att lägga under granen. 

Två av tre konsumenter (64 procent) säger att de planerar att göra julklappsinköp under Black Friday. 

– För konsumenter med inköpslistorna klara i god tid blir Black Friday ett utmärkt tillfälle att hitta julklapparna till röda prislappar. För handeln innebär det att konsumtion flyttar från december till november, för elektronikhandeln har november numera blivit årets största försäljningsmånad, säger Johan Davidson. 

20 procent av de som deltar i Svensk Handels undersökning svara att de antaglige inte kommer att handla under Black Friday, elva procent kommer definitivt inte att göra det. 

En majoritet av dem, 66 procent, uppger att det beror på att de redan har allt de behöver. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Black FridaySvensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev