Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Hemmajobb, seniorsurfare och labbodlat kött – fem konsumenttrender att ha kolla på

Publicerad: 23 november 2021, 11:10

Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, listar fem konsumenttrender att ha kolla på.

Foto: Gettty Images

Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Post-pandemiskt beteende, favoritvarumärken och framtidens mat står i fokus denna vecka.


Ämnen i artikeln:

CoronaE-handelMode

Det finns en flod av siffror som säger intressanta saker om konsumenternas beteenden. Henrik Sjödin gräver varje vecka fram några spaningar ur mängden för Markets läsare.

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Till vardags jobbar han som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

Här är fem snabba konsumentfakta för vecka 47, 2021.

Foto: Getty Images

1. Många fortsätter att jobba hemma

Samhället är igång igen – men ändå inte helt som förr. Närvaron på arbetsplatser är fortfarande bara ungefär 80 procent av det pre-pandemiska basvärdet i Googles rörelsedata. I kollektivtrafiken är aktiviteten cirka 70 procent av basvärdet.
(Källa: Google Covid-19 Mobility Report)

 

Foto: Daniel Norman

2. Svenskarna handlar mer kläder och skor

Vi fortsätter köpa mycket kläder och skor. Under hela hösten har våra utgifter för detta varit klart högre än under den ”normala” hösten 2019, i november mer än 20 procent högre.
(Källa: Swedbank kortdata)

 

Foto: Getty Images

3. Färre seniorshoppare online

E-handeln växte med elva procent under Q3, jämfört med samma kvartal ifjol. I den äldsta åldersgruppen har visserligen andelen som e-handlat minskat något, men den ligger rätt stabilt i övrigt – och snittsumman har ökat med uppskattningsvis cirka en hundralapp vilket driver tillväxt på totalen.
(Källa: E-barometern / PostNord)

 

Foto: Pressbild

4. Här är varumärkena svenskarna rankar högst

Swish, Ikea, Ica, Volvo, Wasabröd är de varumärken svenskarna rankar högst sett till kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.
(Källa: YouGov Brandindex)

 

Foto: Getty Images

5. Sju av tio nobbar labbodlad mat

Tre av tio kan i framtiden tänka sig att äta labbodlad mat (som kött och fisk). Mat som innehåller insekter kan två av tio tänka sig. Nästan hälften av de tillfrågade kan tänka sig mat som innehåller alger och tång. När framtiden infaller framgår inte.
(Källa: Mathem / Kantar Sifo)

Av: Henrik Sjödin

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Han jobbar till vardags som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

CoronaE-handelMode

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev