Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Här är tre stekheta trender från NRF Big Show i New York

Publicerad: 18 januari 2019, 12:41

Den yttersta retail-eliten samlades i veckan på världens största handelsmässa. Budskapet var tydligt: För att bli framgångsrik i framtiden måste du i större utsträckning leverera en kundupplevelse.


NRF Big Show i New York samlades den gångna veckan hela världens Retail-elit för att under några dagar andas nutidens – och framtidens – handel. Hundratals talare pratade bland annat om kundmöten, vikten av att bli one-channel och modet att våga testa i en snabbt föränderlig värld.

För just det är något som alla är överens om.

Att handeln går snabbare än någonsin.

Eller som Targets vd Brian Cornell sa när han lyfte fram fyra viktiga nycklar för fortsatt framgång: ”Det enda vi vet är att tekniken kommer att utvecklas i allt snabbare takt, så det gäller att hänga med. Men det är varken fysisk butik eller online som gäller – det är båda. För kunderna vill inte välja”.

Market har utifrån både talare och de närmare tusen utställare som finns på plats hittat flera heta trender som med stor sannolikhet kommer att genomsyra retail-framtiden även på hemmaplan.

1. Den stora trenden: Kundupplevelse

Kundupplevelsen är förstås central, både för e-handlare men främst för de fysiska butikerna. Och när flera aktörer slåss om uppmärksamheten i flera kanaler gäller det att skapa incitament för kunden att faktiskt komma till butikerna. Detta har många av innovatörerna på mässan tagit fasta på.

I det som kallas för innovationslabbet finns allt från maskiner som visualiserar hur en tröja skulle se ut i olika färger och med olika tryck speglar som byter färger och passform på ett visst plagg. Smidigt och enkelt, men framförallt spännande för den nyfikna kunder. Ett nytt sätt att med teknikens hjälp locka kunder till butik.

Intel har också tagit det visuella i butik ett steg längre. I ett pilotprojekt med skoföretaget Asics har de plockat fram en visuell lösning där kunden via en mindre pekskärm väljer en sko och sedan får en visning av skon på en väggstor skärm med fakta om vald produkt samtidigt som den high-lightas på väggen. Asics använder redan denna teknik i alla sina europeiska flaggskeppsbutiker.

Även mobila kassasystem är en mindre snackis på mässan.

Varför?

För att kunderna på ett så smidigt sätt ska kunna betala utan att behöva stå i kö.

Ja, kundupplevelsen får ses som ”den stora trenden”. Egentligen ingen nyhet i sig, men det är tydligt hur alla sätter ljuset på kundupplevelsen i en alltmer digital värld.

2. Mobile first

I åratal har kedjorna pratat om vikten av att driva försäljning i alla kanaler, och att samtidigt bli omni på riktigt. Och visst surras det omni även på NRF Big Show. Men många försöker att ta begreppet ett steg längre för att i stället landa i att bli one-channel. För precis som Target-vd:n Brian Cornell basunerade ut under sitt välbesökta tal: Kunderna vill handla i alla kanaler.

Här spelar mobiltelefonen en central roll.

Under mässan presenterades otaliga lösningar där kunden skulle använda sin mobiltelefon för att få en bättre köpupplevelse. Bland annat via appar där kunden via mobilens kamera kunde se var produkterna var tillverkade, hur de hade transporterats och om de passade in i din köpprofil som du själv hade skapat i appen (allergier osv).

Eller som företaget Scandit vars idé är att efterlikna ett fysiskt Amazon. Genom att hålla upp mobiltelefonen framför en produkt kan kunderna via företagets app få upp produktinformation, betyg från andra kunder, recensioner och filmer där varan används.

I Scandits lösning kan telefonen även användas av den egna personalen för att exempelvis inventera, se om prislapparna stämmer mot kassasystemet och kolla lagersaldo.

Men mobiltelefonen har flera användningsområden, och trots att mobila betalningar i den fysiska butiken ännu så länge inte har slagit på bred front tror många att det är framtiden. En butik som faktiskt redan använder sig av detta är Fairway Market där kunderna skannar varorna med mobilen och smidigt betalar via Google pay.

SKA FINNAS ÖVERALLT. ”Kunderna vill handla i alla kanaler”, konstaterade Target-vd:n Brian Cornell under sitt välbesökta tal.

Eller som företaget Scandit vars idé är att efterlikna ett fysiskt Amazon. Genom att hålla upp mobiltelefonen framför en produkt kan kunderna via företagets app få upp produktinformation, betyg från andra kunder, recensioner och filmer där varan används.

I Scandits lösning kan telefonen även användas av den egna personalen för att exempelvis inventera, se om prislapparna stämmer mot kassasystemet och kolla lagersaldo.

Men mobiltelefonen har flera användningsområden, och trots att mobila betalningar i den fysiska butiken ännu så länge inte har slagit på bred front tror många att det är framtiden. En butik som faktiskt redan använder sig av detta är Fairway Market där kunderna skannar varorna med mobilen och smidigt betalar via Google pay.

3. Kameran läser av kunden

Om mobilen redan har revolutionerat sättet som konsumenterna shoppar så kommer kameran att bli ett viktigt verktyg för retailers i framtiden.

Det första, och kanske största användningsområdet, stavas big data.

Att e-handlare använder big data för att kartlägga mönster och shoppingbeteende på individnivå är inget nytt. Men kameran öppnar samma möjlighet för fysiska butiker. Genom att tracka allt som händer i butiken, hur folk rör sig, hur länge de står framför en exponering och vilka varor de faktiskt plockar ner i varukorgen ska även fysiska butiker i större utsträckning få verktyg för att göra kundupplevelsen bättre.

Och med större insikter – bättre möjligheter.

Även ansiktsigenkänning tros vara en del av framtiden. Bland annat presenterades en lösning där en kamera i hyllan läste av ålder och på vilket humör kunden var så att säljaren enklare skulle veta hur denne skulle agera.

Pontus Edman

Tre exempel från mässan

Diebold Nixdorf har just rullat ut ett test i tre av Ikeas restauranger i UsA, Nederländerna och Österrike där en kamera läser av vilka produkter som faktiskt finns på brickan. Detta är sedan kopplat till kassasystemet där kunden själv sköter betalningen. Om en produkt plockas bort eller läggs till känner kameran av detta och uppdaterar beställningen. På så sätt behöver kedjan inte ha en fysisk person som sköter betalningen.

Företaget Caper presenterade en kundvagn som via kameror automatiskt skannade av alla varor som lades ner i vagnen. Dessutom kunde både varuinformation och betalning ske direkt i en display på kundvagnen. Vagnen finns i dag i en supermarket på Long Island i New York. Sedan introduktionen har butiken ökat sin omsättning med 18 procent, mycket tack vare att kundvagnen också kan pusha ut erbjudanden beroende på var i butiken den befinner sig

Kinesiska CloudPick visade upp en lösning för obemannade butiker där kunden skannade en QR-kod för att komma in i butiken. Väl inne täcker kameror och senorer varje del av butiken och registrerade allt som kunden plockar på sig, samma teknik som bland annat används i självkörande bilar. När kunden sedan lämnar butiken sker betalningen automatiskt via mobiltelefonen.

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev