Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Handlarna ser ljusare på framtiden igen: ”Större besöksflöden innebär ökad försäljning”

Publicerad: 22 februari 2022, 06:47

Borttagna restriktioner ger större besöksflöden vid till i till exempel gränshandlen.

Foto: Bengt Andersson

Optimismen i butikshandeln stiger igen, visar Handelsbarometern från Svensk Handel. ”I och med beskedet om slopade restriktioner i februari vågar nu fler tro på bättre tider framöver”, säger chefekonom Johan Davidson.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Efter två månader av lite dystrare tongångar stiger framtidstron i butikshandeln igen, visar Handelsbarometern. 

Framtidsindikatorn landar på 95,8, vilket är 6,9 enheter högre än i januari. 

– Större besöksflöden innebär ökad försäljning i framför allt city- och gränshandeln. Samtidigt konkurrerar fler sektorer om hushållens pengar när vi återgår till en mer normal tillvaro. Detta i kombination med hög inflation dämpar samtidigt förväntningarna inom handeln, säger Johan Davidson. 

För även om index stiger är det fortfarande en bit under neutralt värde på 100. 

Sällanköpshandlarna är mest optimistiska, där stiger index med 9,1 enheter till 97,2. 

För dagligvaruhandeln stiger index med 4,6 enheter till 94,5. 

Framtidsindikatorn för e-handeln landar på 103,2 den här månaden, 5,8 enheter lägre än i januari. 

– E-handeln har genomgående under pandemin uppvisat stark framtidstro. Så även denna månad. Men det är förståeligt att en viss osäkerhet uppkommer när vi återgår till ett mer normalt levnadssätt och butikshandeln därmed får bättre förutsättningar, säger Johan Davidson.

För partihandeln steg index med 5,5 enheter till 98,6 i februari. 

– Butikshandeln och partihandeln går ofta hand i hand och därför är månadens siffror inte särskilt förvånande. Det lär dock krävas fler positiva nyheter för att framtidstron ska nå upp över neutral nivå inom partihandeln, säger Johan Davidson.

Framtidsindikatorn

Framtidsindikatorn är ett sammanfattande mått på företagens tro på de kommande tre månadernas försäljning, anställningsvilja och lönsamhet. Neutralt värde för indexet är 100.

 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev