Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Flera butiker har struntat i att vidta åtgärder för att minska smittspridningen

Publicerad: 22 december 2020, 12:10

Foto: Susan Berzelius

Många butiker har varit duktiga på att vidta åtgärder för att minska spridningen av covid-19. Det visar en undersökning som Better Business genomfört. ”Vi ser dock att i 48 av besöken så fann man inga åtgärder alls. Det är en anmärkningsvärd siffra”, säger vd Lina Schölin.


Ämnen i artikeln:

Corona

Som en del av sin stora undersökning med att utvärdera och kartlägga kundupplevelsen i butiker hos Sveriges 100 största butikskedjor har Better Business även tittat på vilka åtgärder som vidtagits för att begränsa smittspridningen av covid-19.

– Vi släpper dessa resultat tidigare eftersom det är ett väldigt högaktuellt ämne. Vi hoppas att resultaten ska ge handeln en bättre bild av deras åtgärder och om det finns något de kan göra bättre, säger Lina Schölin i en kommentar.

Undersökningen att många butiker har vidtagit åtgärder. Drygt 70 procent har till exempel skyltar som påminner kunderna om att hålla avstånd, över 40 procent har plexiglas vid kassan och strax över 35 har handsprit tillgängligt.

Få, under tio procent, har vidtagit åtgärder för att begränsa antalet kunder i butiken.
Better Business undersökning visar också att få ur personalen bar skyddsutrustning vid deras besök och att de var dåliga på att verbalt påminna om att till exempel hålla avstånd.

– Vi ser att i 48 av besöken så fann man inga åtgärder alls för att begränsa
smittspridningen. Det är en anmärkningsvärd siffra, speciellt då det är hos Sveriges
100 största butikskedjor. Den borde vara noll, säger Lina Schölin.

I undersökningen har man också tittat om kunderna kände sig trygga i butiken. I samtliga delbranscher svarar över 90 procent att de gjorde det.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News