Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Fler svenskar på lågprisjakt: ”Attityderna förändras”

Publicerad: 24 november 2021, 10:55

Priskänsligheten bland svenskarna ökar efter pandemin. Yngre konsumenterna jagar rabatter och fler väljer bort de kända varumärkena, enligt en ny undersökning.


Ämnen i artikeln:

HandelnKonsumentbeteende

Svenska konsumenter har blivit mer priskänsliga under pandemin, enligt en ny undersökning från Pricer. 

Strax över en tredjedel av de tillfrågade i undersökningen uppger att de blivit mer känsliga för priser sedan pandemin började. Allra mest känsliga är yngre konsumenter i åldrarna 18 till 24, där siffran ligger på 50 procent. Jämfört med den äldre åldersgruppen 60 och uppåt, där siffran är 19 procent, är skillnaden stor. 

– Trots att Sverige klarat samhällsekonomin relativt väl under pandemin visar undersökningen att attityderna hos konsumenter förändrats, säger Duncan Potter, marknadsansvarig på Pricer, i en kommentar. 

Han fortsätter:

– Vi ser också att yngre svenskar, som i många fall drabbats av nedskärningar och permitteringar på arbetsmarknaden, blivit mer priskänsliga under pandemin. 

Samtidigt säger en tredjedel att de börjat leta mer efter rabatter, även här är de yngre konsumenterna överrepresenterade – hälften uppger att de börjat leta efter erbjudanden i större uträckning än innan pandemin. 

Vidare visar undersökningen att 66 procent av konsumenterna tillbringar mer tid vid hyllkanten för att jämföra priser på olika produkter och varumärken. Enligt undersökningen har var tredje konsument börjat välja handlarnas egna varumärken och många uppger att de endast väljer de kända varumärkena om produkterna säljs till kampanjerbjudanden. 

– Konsumenter spenderar alltmer tid vid hyllkanten och jämför information och priser. Därför blir det också allt viktigare för olika producenter att stå ut vid hyllkanten på rätt sätt, säger Duncan Potter. 

Sammanlagt har 1000 svenska konsumenter över 18 år tillfrågats i undersökningen. 

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HandelnKonsumentbeteende

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev