Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Fem trender inom sociala medier som du bör ha koll på

Publicerad: 21 januari 2019, 09:15

Landskapet över sociala medier förändras ständigt med nya tekniska lösningar, idéer, förordningar och uppförandekoder. Vi bad experten Sara Öhman belysa några viktiga trender att ha ögonen på under 2019.


Efter flera år med en extremt snabb utveckling av beteenden och funktioner inom sociala medier var 2018 ett år då verkligheten kom ikapp på flera plan.

Reglerna för hur all behandling av information som kan knytas till en person skärptes avsevärt i och med GDPR.

Företag tvingades att börja fråga sig varför man har de uppgifter man har, hur de samlas in och vem som har tillgång till dem.

Facebook valde att släppa en egen sajt för att informera om vilka skyldigheter företagen har och vad Facebook själva gör för att skydda användarnas uppgifter.

ÖS PÅ. ”Om du jobbar med Instagram Stories bör du köra minst tio om dagen”, säger Sara Öhman.

Detta samtidigt som det skandalomsusade bolaget Cambridge Analytica hamnade i rejält blåsväder för att på ett otillåtet sätt ha använt data från 87 miljoner Facebook-användare.

Det dröjde inte länge förrän Facebookgrundaren Mark Zuckerberg frågades ut om datasäkerhet av den amerikanska kongressen – och sedan i EU-parlamentet.

– Det här gjorde att vi började ifrågasätta en massa saker kring vår egen närvaro i sociala medier, säger Sara Öhman, expert inom digital marknadsföring.

Samtidigt växte debatten om hur sociala medier påverkar vår hälsa. Olika studier från de senaste åren visar bland annat på ett samband mellan tiden som läggs på sociala medier och symptom på depression.

– När vi däremot är aktivt deltagande och lägger upp egna saker så påverkar det oss mer positivt, säger Sara Öhman.

Sammantaget, menar Sara Öhman, blev vi konsumenter under året mer medvetna om vårt användande av sociala medier och vad vi vill få ut av det. Här lyfter hon fram fem viktiga trender under 2019:

1. Konsumenterna följer färre – men med större engagemang

Ett ord som präglar användandet är utrensning. Konsumenterna väljer bort och blir mer selektiva snarare än att följa allt och alla. Vi följer folk och företeelser som får oss att må bra. Även algoritmerna har blivit bättre på att hjälpa oss att hitta sådant vi verkligen gillar. Vi blir också mer engagerade i de ämnen som vi gillar och då vill gärna hitta mer av det. Som detaljist betyder det att det blir viktigare att hitta de engagerade följarna snarare än att ragga många följare.

2. Kanaler: Instagram stories växer i betydelse

Facebook kommer att fortsätta vara den centrala hubben för de flesta. Men Instagram stories är den kanal där det händer mest. Räckvidden och engagemanget växer hela tiden och användarna lägger mer tid på att titta på stories än på vanliga Instagram-inlägg. En nackdel kan vara att en story försvinner efter 24 timmar men de som är driftiga och närvarande fyller ständigt på sitt berättande – minst tio om dagen. Samtidigt ökar intresset för meddelandetjänsten Whatsapp som blev en del av Facebook 2014. Allt fler företag börjar se den som en kanal för kundtjänstärenden. En jätte (600 miljoner användare globalt) som det inte pratas så mycket om är Tiktok, en app för att skapa videoklipp. Används främst av barn men får en allt bredare publik i takt med att ämnen som träning och matlagning delas.

3. Innehåll: Berättandet avslutas aldrig

För att skapa ett mer engagerande innehåll är det relevant att inte se kommunikationen i sociala medier som enskilda inlägg utan i stället närvara med ett ständigt pågående berättande. Filmat innehåll kommer att fortsätta växa, inte minst direktsänt innehåll på framför allt Facebook och Instagram. Och eftersom vi nu har slutat att vända på våra telefoner (så länge man inte är en youtuber) så är det bättre att filma i 9:16 än 16:9-format.

4. Lättare att träffa målgrupper

Det blir sannolikt lättare att skapa organisk räckvidd i målgrupperna samtidigt som deras engagemangsgrad ökar. Det beror delvis på att konsumenterna generellt fördjupar sig mer i den typen av ämnen som de är intresserade av. Samtidigt blir det svårare att nå ut till många när fragmenteringen ökar, men det är just segmenteringen av publik som är styrkan på Facebook och Instagram. Samtidigt har klickfrekvensen på Facebook-annonser ökat. Historiskt har en klickfrekvens på cirka en procent setts som en stark siffra. Nu är det vanligare att den är upp mot 2-3 procent.

5. Ökad shopping men betallösning dröjer

I fjol lanserades ”köpknapp 2.0” när Instagram Shopping sjösattes. Intresset från svensk retail var stort och flera företag var snabba med att börja testa. Samtidigt ökar konsumenternas shoppingbeteende i sociala medier. Det som främst saknas är betallösningar inne i plattformarna. Enligt uppgift jobbar Facebook på en kryptovaluta för transaktioner via meddelandetjänsten Whatsapp.

Läs mer: Experten om shoppingen i sociala medier: ”Då kan det stora lyftet komma”

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News