Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Fem konsumenttrender att ha koll på: Farhågor om varubrist och förväntningar på Black Friday

Publicerad: 15 november 2021, 09:09

Varubrist och intresset av Black Friday är något av det som Henrik Sjödin lyfter fram i veckans trendspaning.

Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Klimat, streaming höstlovskul, Black Friday och hotet om varubrist står i fokus denna vecka.


Ämnen i artikeln:

Black FridayMiljöDigitaliseringRestaurang

Det finns en flod av siffror som säger intressanta saker om konsumenternas beteenden. Henrik Sjödin gräver varje vecka fram några spaningar ur mängden för Markets läsare.

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Till vardags jobbar han som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

Här är fem snabba konsumentfakta för vecka 46, 2021.

Foto: Getty Images

1. Sverige ska gå i bräschen 

86 procent av svenskarna anser att klimatförändringen kan påverkas av människan i ganska stor omfattning eller mer. 63 procent tycker att det är bra att vi ska vara ett föregångsland i klimatfrågan, 29 procent att det är dåligt.
(Källa: Novus)

 

Foto: Getty Images

2. Hushållens skaffar fler streamingtjänster

Antalet hushåll som abonnerar på streamingtjänster för tv/video ligger still, ändå har 350 000 nya abonnemang tecknats under de senaste 12 månaderna. Förklaringen är att befintliga kunder skaffar fler tjänster. Hälften av de nya abonnemangen är Disney Plus.
(Källa: Mediavision)

 

Foto: Getty Images

3. Mer nöjen på höstlovet

Hotell och restauranger gynnades under höstlovet, deras omsättning var 14 procent högre jämfört med samma period 2019. Kultur och nöjen ökade fem procent.  
(Källa: Swedbank kortdata)

 

Foto: Susan Berzelius

4. Så många planerar att fynda under Black Friday

Vid månadsskiftet planerade 56% att handla under årets Black Friday-rea. 31 procent svarade att de antagligen eller definitivt inte planerar att handla. Av dessa uppgav ungefär två av tio miljömässiga skäl. I den yngsta gruppen 18-25 år var det drygt fyra av tio av de som tänker avstå rean som hänvisade till miljöskäl.
(Källa: Svensk Handel)

 

Foto: Getty Images

5. Många befarar varubrist till jul  

45 procent tror att det kommer vara mer brist än vanligt på vissa varor inför jul, men det är bara 15 procent som planerar att handla julklappar tidigare i år.
(Källa: PostNord / Kantar Sifo)

Av: Henrik Sjödin

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Han jobbar till vardags som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

LÄS MER: Tekniknördar, godisgrisar och digital träning – fem konsumenttrender att hålla koll på 

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev