Trender
Färre julklappar och mer välgörenhet – fem konsumenttrender att ha koll på
Publicerad: 20 december 2021, 09:31
Svenskarna tros spendera mindre pengar på julklappar i år.
Foto: Getty Images
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Mindre nöjen, färre julklappar och mer välgörenhet är några av de saker som sticker ut den här veckan. Och så vem svenskarna helst vill käka julbord med.
Ämnen i artikeln:
KonsumentbeteendeDet finns en flod av siffror som säger intressanta saker om konsumenternas beteenden. Henrik Sjödin gräver varje vecka fram några spaningar ur mängden för Markets läsare.
Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Till vardags jobbar han som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.
Här är fem snabba konsumentfakta för vecka 51, 2021.
Foto: Getty Images
1. Barer och nattklubbar tappar omsättning
Utelivet har bromsat in. Omsättningen inom hotell & restaurang: -8 procent jämfört med 2019, enligt senaste sammanställningen av kortdata. Barer och nattklubbar har tappat ännu mer.
(Källa: Swedbank)
Foto: Getty Images
2. Tv-tittandet har minskat under hösten
948 000 tv-tittare såg finalen av Idol. Det är fler än förra året, då finalen sågs av 838 000. Tv-tittandet i stort har annars minskat under hösten. I november var den dagliga räckvidden fem till sex procent lägre än ifjol.
(Källa: MMS)
3. Honom vill svenskarna helst käka med
Vilken känd person som har varit aktuell under senaste året skulle du helst bjuda in till ditt julbord? På den frågan var ”Tareq Taylor” det vanligaste svaret hos svenska folket. Programledaren fick tio procent av rösterna, tätt följd av Stefan Löfvén (nio procent) och Hanif Bali (åtta procent).
(Källa: Livsmedelsföretagen)
Foto: Getty Images
4. Svenskarna spenderar mindre på julklappar
Landets vuxna julklappsköpare väntas i snitt spendera 3 150 kronor i år, enligt Svensk Handel. Det är något mindre per person än ifjol. I en annan undersökning, som Nordea låtit göra, tror sig de tillfrågade köpa klappar för 3 900 kronor per person – vilket även det är mindre än förra året.
(Källa: Svensk Handel, Nordea / Sifo via SvD).
Foto: Getty Images
5. Mer pengar till välgörenhet
Mellan 2013 och 2020 ökade allmänhetens gåvor till ideella organisationer med nästan 50 procent. I en prognos från november spås givandet öka ytterligare i år. I enkätundersökningar brukar ungefär sex av tio säga sig ha skänkt pengar under det senaste halvåret. Snittbelopp tidigt 2021: 1 284 kronor.
(Källa: Giva Sverige / Novus)
Av: Henrik Sjödin
Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Han jobbar till vardags som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.