Trender
Expertens osäkerhet inför reaperioden: ”E-handeln kanske minskar lite”
Publicerad: 18 november 2022, 12:49
Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets. Foto: Pressbild
Årets reaperiiod är svårt att förutspå, konstaterar Nets. ”Personligen tror jag på en knapp ökning för Black Week totalt sett, där e-handeln kanske minskar lite”, säger e-handelsexperten Patrick Müller.
Ämnen i artikeln:
Black Friday– Många konsumenter har säkert skjutit fram sina inköp till Black Friday, och de har sannolikt gjort ett bra val – erbjudanden lär bli bättre än någonsin med tanke på välfyllda lager hos butikerna, säger Patrik Müller i en kommentar.
Många handlare har stora lager som behöver säljas ut. Det gör att konsumenterna kan förvänta sig mer rabatter än någonsin tidigare.
I ett pressmeddelande konstaterar Nets att det snarare handlar om Black Week än Black Friday numera, kanske till och med Black Month.
– Själva fredagens minskade betydelse lär också fortsätta – här blir det inte något rekord. Och miljötänket får nog i år ta ett kliv åt sidan i dessa ekonomiskt oroliga tider, fortsätter Patrik Müller.
LÄS OCKSÅ: Här är retailjättarnas planer för Black Friday: ”Det kommer vara mer kamp än vanligt”
I år finns inga pandemirestriktioner att ta hänsyn till.
– Näthandeln har varit starkt drivande för Black Friday i många år, och är fortsatt reaperiodens viktigaste försäljningskanal. Men efter två år med restriktioner där människor nu vill vara ute i livet och shoppa så gynnas den fysiska handeln. För dem som säljer både i butik och på nätet är detta dock mindre viktigt eftersom man säljer ändå, säger Patrik Müller som tycker att det i princip är omöjligt att förutspå om årets reaperiod leder till nytt försäljningsrekord.
– Personligen tror jag på en knapp ökning för Black Week totalt sett, där e-handeln kanske minskar lite medan den fysiska handeln ökar något, säger Patrik Müller.
LÄS OCKSÅ: Därför blir årets Black Friday den bästa på länge: ”Frågan är om det inte blir en Black Month”