Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Dyra dryckesvanor, varorna vi reser längst för och hårda, salta fakta – fem konsumenttrender att ha koll på

Publicerad: 3 januari 2022, 12:24

Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Vi inleder 2022 med spaningar om att svenskarna köper allt mer exklusiva drycker, blundar för saltkonsumtionen och reser långt för utvalda varor.


Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Det finns en flod av siffror som säger intressanta saker om konsumenternas beteenden. Henrik Sjödin gräver varje vecka fram några spaningar ur mängden för Markets läsare.

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Till vardags jobbar han som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

Här är fem snabba konsumentfakta för vecka 1, 2022:

Foto: Getty

1. Champagne ökar mest på Systembolaget

Gott nytt år! Firade du in det med champagne? Det är den dryck som ökade mest på Systembolaget under 2021. Överlag har dyrare produkter i deras sortiment blivit mer populära.
(Källa: Sveriges Radio)

 

Foto: Getty

2. Husdjur och fordon värda längst resa

Hur långt åker folk för att köpa begagnat? Medelsvensson kan tänka sig åka en bra bit för husdjur och fordon: 19 respektive 18 mil. Designmöbler är folk beredda att åka nästan sju mil för. Vitvaror, klockor, elektronik, cyklar, byggmaterial med mera: runt fyra mil.
(Källa: Blocket/Kantar Sifo)

 

Foto: Getty

3. Långsam återhämtning för bio

3. I höstas var det 17 procent av hushållen som sa sig ha köpt biobiljetter någon gång senaste månaden. Det var fler än hösten 2020, men bara ungefär hälften så många som 2019.
(Källa: Mediavision)

 

Foto: Shutterstock

4. Ökade inkomster – ökade klyftor

Hur mycket pengar har en typisk tvåbarnsfamilj att röra sig med? Betydligt mer än för 20 år sedan. År 1999 var medianvärdet för deras disponibla inkomst 33 000 kronor i månaden, räknat i dagens priser. År 2020 hade den ökat till 57 000 kronor. Sett över befolkningen i stort växte den ekonomiska standarden med 60 procent mellan åren. Åtta procent bor dock i hushåll som inte ens har hälften så mycket kvar i plånboken. Den andelen var fyra procent år 1999.
(Källa: SCB)

 

5. Svenskarna saltar för mycket på maten

Genomsnittspersonen äter nästan dubbelt så mycket salt som den högsta rekommenderade mängden. Två av tre känner till att svenskar generellt äter för mycket salt, men färre (40 procent) tror att det gäller dem själva.
(Källa: Livsmedelsverket)

 

Av: Henrik Sjödin

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Han jobbar till vardags som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

 

Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev