Få hela storyn
Starta din prenumeration
Trender
Publicerad: 25 oktober 2021, 07:15
Black Friday, favoriter i matbutiken och reparationer.
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Black Friday, favoriter i matbutiken, tv-tittandet post pandemin och hållbar konsumtion står i fokus denna veka.
Ämnen i artikeln:
Black FridayDet finns en flod av siffror som säger intressanta saker om konsumenternas beteenden. Henrik Sjödin gräver varje vecka fram några spaningar ur mängden för Markets läsare.
Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Till vardags jobbar han som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.
Här är fem snabba konsumentfakta för vecka 43, 2021.
Foto: Daniel Norman
Unga konsumenter har siktet inställt på Black Friday: I gruppen 18-24 år var det åtta av tio som planerade att handla i år, när de tillfrågades i augusti. Bland de som är 25-40 år var andelen sex av tio och sett över hela urvalet 18-66+ år var det fyra av tio.
(Källa: Klarna)
Wasabröd, Yes, Västerbottenost, Kungsörnen och Marabou – där har du de varumärken i matbutiken som svenska folket rankar högst, sett till kvalitet, intryck, värde för pengarna, tillfredsställelse samt rekommendationer och rykte.
(Källa: Yougov Brandindex)
Foto: Getty Images
Hur påverkades tv-tittandet när restriktionerna släpptes vecka 39? Inte mycket. Vecka 40 hade Skavlan tappat 177 000 tittare och Sveriges Mästerkock 38 000 jämfört med vecka 38, men Dobidoo samtidigt ökat med 111 000, Fråga Lund med 74 000 och Idol med 60 000. Även på kanalnivå var det små rörelser – i riktning uppåt. Jämfört med vecka 40 ifjol syns dock en viss nedgång; sett över alla loggade kanaler har räckvidden per dag minskat med 2-3 procent. De största har minskat lite mer: SVT1 -220 000 tittare, SVT2 -68 000, TV4 -104 000 och Kanal5 -94 000. (Källa: MMS)
Foto: Pontus Nyman
Varannan tillfrågad anser att maten vi producerar och konsumerar har negativ miljöpåverkan. Nötkött toppar listan på mat som förknippas med störst påverkan. Knappt var tredje anser att maten som just hen äter har negativ påverkan.
(Källa: WWF / Savanta ComRes / Kantar Sifo)
Bild 1/2
Foto: Pressbild
Fyra av tio har reparerat något klädesplagg under senaste halvåret. Störst självförtroende har vi när det gäller att laga hål och sy i en knapp, sämst när det gäller att justera storlek eller byta blixtlås.
(Källa: Zalando / Frog).
Av Henrik Sjödin
Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Han jobbar till vardags som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.
LÄS MER: Partyfeber, ökade klädköp och hälsningens död – här är fem konsumentfakta i tiden
Ämnen i artikeln:
Black Friday