Johan Ekelin och Christian Ihre på managementkonsultföretaget Lynxeye har undersökt vad konsumenterna tycker om 150 av Sveriges största företag. ”Konsumenter upplever att företag har en enormt viktig roll att spela, samtidigt som de inte känner att företagen svarar upp mot deras förväntningar”, säger de. Foto: Tom Fägrell
De har studerat dina kunder i 23 år – här är deras råd i krisen: ”Inte rätt tid att vara luddig”
Är det bara ”lägst pris vinner” som gäller under inflationsåren 2022-2023? Knappast, säger Johan Ekelin och Christian Ihre, som sedan 1999 har analyserat konsumenternas drivkrafter i företaget Lynxeye. I en stor intervju delar de med sig av:
✓ Resultaten av en färsk studie: De 15 svenska retailföretag som får högst betyg i Lynxeye Purpose Index.
✓ Hur energikrisen och inflationen förändrar konsumenternas beteende.
✓ Vad detaljhandelsföretagen behöver tänka på när de konkurrerar på en marknad i recession.
✓ Sex trender som ökar relevansen för företag – och trenderna som svalnat rejält.
✓ Hur aktörerna i mellan- och högprissegmenten kan anpassa sig till den tilltagande ”lågprishetsen”.
✓ Varför det blir viktigare att analysera vilka köp som du tappar – och inte bara de köp du vinner.
Fredrik Svedjetun
Vilka förväntningar har konsumenterna på företagen i en tid där hushållskassan krymper, allt blir dyrare och oron över framtiden växer sig allt starkare? Det är något som managementkonsulten Lynxeye undersöker
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.