torsdag23 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Dämpade förväntningar bland e-handlarna – trots att shoppingfesten väntar runt hörnet

Publicerad: 28 oktober 2022, 09:16

Foto: Getty Images

Det vankas shoppingfest. Men bland e-handlarna är förväntningarna på utvecklingen de tre kommande månaderna dämpad, visar e-handelsindikatorn från Svea Bank. ”Många kommer att öka marknadsföringen”, säger Emma Lindgren, expert på digital kommunikation.

Ämnen i artikeln:

Prisjakt

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Sex av tio e-handlare spår svag eller utebliven tillväxt under det kommande tre månaderna, det visar Svea Banks e-handelsindikator. Mätt i procent är det 63 procent. Endast 24 procent tror på stark tillväxt under perioden. 

– E-handlarna är nu i ett annat läge än under pandemin då utmaningarna handlade om lagerhållning och logistik. I år påverkas e-handeln av sämre ekonomi hos de svenska hushållen, samtidigt som allt fler handlar i fysisk butik, säger Emma Lindgren. 

Räntehöjningar, inflation och försämrad ekonomi är det en majoritet av e-handlarna tror kommer att påverka försäljningen negativt. 

Tre fjärdedelar av e-handlarna (78,5 procent) uppger också att deras tillväxt varit svag, obefintlig eller negativ de senaste tre månaderna. 

LÄS OCKSÅ: Därför blir årets Black Friday den bästa på länge: ”Frågan är om det inte blir en Black Month” 

E-handlarnas syn på utvecklingen stämmer väl överens med konsumenternas förväntningar, visar Konsumentkompassen från Prisjakt. 

– Konsumentkompassen Q4 visar att svenskarnas köpkraft minskar rejält framöver. Det är en dyster utveckling som i högsta grad kommer påverka handeln. Att slå fjolårets resultat blir tufft, en nyckel för att lyckas är att sätta sig in i konsumentens situation när man utformar sina erbjudanden och kampanjer, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insight. 

Många e-handlaren förbereder sig nu inför Black Friday och julhandeln genom att öka marknadsföringen och genom utökat antal kampanjer. 

– Nu blir det därför viktigt att se över hur man kan förbättra kundupplevelsen. Vi ser också att många e-handlare inför julen kommer öka marknadsföringen via kampanjer och erbjudanden, säger Emma Lindgren. 

LÄS OCKSÅ: E-handlaren räknar med köpfest: ”Blir den bästa Black Friday någonsin”

Här är branscherna där e-handlarna tror mest på julhandeln

01.Livsmedel 21 %
02.Hemelektronik/teknik 20 %
03.Barnartiklar/leksaker 11 %
04.Sport/fritid 8 %
05.Skönhet/hälsa 7 %

Källa: Svea Bank

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev