Trender
Corona snabbar på silversurfarnas framfart: ”Testar för första gången"
Publicerad: 14 maj 2020, 13:40
Äldre konsumenter står för allt större andel av inköpen på nätet – det konstaterar betalföretaget Klarna i en ny rapport. I dag står de så kallade silversurfarna för över 20 procent av den totala e-handeln jämfört med knappt 17 procent i februari 2018.
Sedan coronakrisens utbrott har konsumenter över 56 år ökat sin andel av den totala e-handeln med 10 procent, enligt siffror från Klarnas e-handelspuls för maj.
I dag står så kallade silversurfare för 20,1 procent av den totala e-handeln. Det är en ökning med 1,8 procentenheter sedan februari i år och 3,5 procentenheter sedan februari 2018.
– Coronaviruset accelererade trenden med att äldre tar en större andel av nätköpen motsvarande närmare två års tillväxt på ett par månader, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende
Främst kan ökningen härledas till ökade köp av mat- och apoteksvaror. Inom denna kategori står äldre i dag för 30 procent av inköpen jämfört med 12,8 procent i februari.
Även inom sällanköpshandeln ökar de äldre sin andel, främst inom kategorier som hälsa & skönhet, mode och sport & fritid.
– Coronavirusets utbrott har lett till att många äldre provar på nätshopping för första gången. Först och främst för nödvändiga vardagsinköp som mat- och apoteks-varor, men även för sällanköp, säger Viveka Söderbäck.
Hon är övertygad om att många äldre som upptäcker fördelarna med att shoppa på nätet kommer att fortsätta göra det i högre utsträckning även efter krisen.
Enligt siffror från SCB motsvarar åldersgruppen 56+ i dag 38 procent av Sveriges befolkning över 18 år.