Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Beskedet från lågprisaktörerna – kartan ritas om: ”Konkurrensen kommer att hårdna”

Publicerad: 19 oktober 2022, 13:14

Detaljhandelsexperten Jonas Arnberg, Rustas vd Göran Westerberg och Åhléns Outlets vd Stina Klaesson deltog i en paneldiskussion om lågpris under Retail Arena.

Foto: Pax Engström Nyström

När konjunkturen dippar kommer lågpris att vara viktigare än någonsin. Och vi kommer att få se många nya aktörer på lågprismarknaden. ”När kunderna nu får mindre i plånboken ritas kartan om”, säger Stina Klaesson, vd Åhléns Outlet.

Ämnen i artikeln:

RustaÅhléns Outlet

TK

Thomas Karlsson

redaktionen@market.se


I en paneldiskussion på Retail Arena diskuterades lågprishandelns utveckling av Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert Shopadviser, Göran Westerberg, vd Rusta och Stina Klaesson, vd Åhléns Outlet.

Jonas Arnberg drog paralleller med vårt grannland Danmark.

– Dansk detaljhandel har inte växt sedan 2008. Det enda segmentet som ökar är lågpris, säger han.

Stina Klaesson, vd, Åhléns Outlet.

Foto: Pax Engström Nyström

Åhléns Outlet har stadigt vuxit sedan starten 2018 och öppnar snart sin 16:e butik. Vd Stina Klaesson ser fler både egna butiker och nya konkurrenter i framtiden.

– Lågpris har varit ganska underutvecklat genom åren, så det finns en stor potential att växa. Och när kunderna nu får mindre i sina plånböcker kommer kartan att ritas om, säger hon.

Göran Westerberg tror dock inte på någon invasion av internationella lågprisaktörer.

– Det är sällan lågprishandeln går över landsgränserna, säger han och tillägger att Rustas expansion till Norge, Finland och Tyskland är undantaget som bekräftar regeln.

– Däremot tror jag vi kommer att få se många nya lokala och regionala aktörer som hakar på trenden.

Rusta ser dock ingen anledning av att börja bromsa.

– Vi fortsätter att investera i både befintliga och nya varuhus och kommer att fortsätta expandera, säger Göran Westerberg.

Och någon brist på varor verkar inte finnas.

– Det börjar bli trångt på lagren hos många av detaljhandelsföretagen nu, säger Stina Klaesson.

Men även konsumenternas beteenden förändras.

–Vi har en stadig ström av nya kunder till våra varuhus, konstaterar Göran Westerberg.

Samtidigt börjar kunderna bli mer planerande i sina inköp.

– Våra befintliga kunder börjar också bli mer försiktiga och handlar billigare varor.

Han får medhåll från Stina Klaesson:

– Vi har tidigt noterat att försäljningen i de högre prisspannen börjar gå ner till förmån till billigare produkter.

Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert, Shopadviser och Göran Westerberg, vd å Rusta.

Foto: Pax Engström Nyström

Även lågprishandeln kommer få ökade kostnader för energi, distribution och kanske personal. Hur kommer det påverka butikernas priser?

– Självklart måste vi också höja våra priser. Det viktigaste för oss är ju de reella prisskillnaderna, säger Göran Westerberg.

– Men alla måste ta smällen – kunderna, vi, leverantörerna och även fastighetsägarna, konstaterar han.

Stina Klaesson påpekar att det dock finns vissa strategiska priser som man måste hålla kvar vid.

– Det kanske är dags att börja räkna påslagen i kronor i stället för i procent.

Att lågpris är här för att stanna var alla i panelen överens om.

– Alla kunder gillar att göra ett bra köp, säger Jonas Arnberg.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev