Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Åtta stekheta tech-trender som du inte får missa

Publicerad: 23 januari 2018, 07:15

Voice shopping, shopable universe och gamifiering. Det är några av de hetaste retail tech-trenderna i handeln just nu. Market listar åtta trender som du måste ha koll på.


Mycket av retail tech-snacket de senaste åren har handlat om artificiell intelligens, AI, och det finns konsulter och experter som anser att det även är 2018 års stora trend.

Men Markets trendspanare håller inte med. AI är i dag en hygienfaktor snarare än en trend. E-handelsexperten Urban Lindstedt, som driver podden eHandelstrender, Sofie Brodén på Foresight Factory som gör marknadsanalyser och globala trendspaningar i syfte att förstå den framtida konsumenten, och Postnords e-handelsexpert Arne Andersson, lyfter fram åtta hetare tekniktrender i handeln.

1. Voice shopping

RÖSTSTYRD. Med Amazons Alexa kan man beställa varor genom att prata.

I USA är shopping med rösten superhett, som via Amazons Alexa eller Googles digitala assistent.

– Amazon och Google lägger stora resurser på tekniken och där växer även försäljningen av tillhörande prylar, som interaktiva högtalare, säger Urban Lindstedt som menar att det nya shoppingbeteendet förändrar handeln i grunden och det digitala gränssnittet som vi känner det i dag.

– Den nya tekniken gör att vi går ifrån textsöket vilket helt klart får Google att känna sig hotade, säger han.

Arne Andersson gör samma spaning.

– Amazon testar Alexa som en sökmotor, vilket betyder att du kan fråga och direkt köpa. När det blir möjligt med köpta sökord kommer dagens retail- och kommunikationskanaler att ställas på ända.

I Sverige har Coop känt på trenden med röststyrning. I deras app går det att prata in inköpslistan.

– Tidspress påverkar konsumentbeteendet mycket i dag och svenska konsumenter är intresserade av lösningar som underlättar påfyllnad av förbrukningsvaror. För Amazon startade det med deras Dash-buttons, nu beställer kunderna istället via Alexa, säger Sofie Brodén.

Urban Lindstedt anser att voice-trenden är ett stort hot mot traditionella svenska detaljhandelsföretag.

– Det här är ingen teknik du snyter ur näsan och just nu tror jag inte att det finns någon som klarar av det. Men avancerad teknik brukar kunna bli billigare. För svenska detaljister tror jag att det kommer att handla om samarbeten med Google.

2. Augmented reality, AR

TESTLAB. Coops testbutik Supermarket of the future i Milano.

AR-tekniken används redan i handeln i dag men spås slå igenom på bred front i år. Kina ligger långt fram i användandet, liksom USA. Framför allt är tekniken ett lyft för den fysiska handeln.

– AR-tekniken tillför nytta och värde och förstärker och förenklar köpupplevelsen i fysisk butik, säger Arne Andersson.

Sofie Brodén är inne på samma spår.

– Ikea sätter med sin AR-app hela butiken i handen på konsumenten och den kan uppleva produkterna hemma utan att behöva sätta sin fot i butiken, säger hon.

När Starbucks öppnade sin hittills största butik, i Shanghai i Kina i december ifjol, satsade de på AR-teknik. Kunderna kan rikta sin telefon mot olika detaljer i kaféet för att få fram digitala menyer. I Asien växer även trenden med gamifieringen.

– Många lockar med upplevelser och där används AR-tekniken mycket. Sun & Sand Sports i Dubai har zoner där kunderna får en förhöjd upplevelse genom digitala element. Det är ett sätt att försöka hålla kvar kunderna längre i butikerna.

Ett ytterligare exempel där AR-tekniken har använts med framgång är Coop Italiens testbutik, Supermarket of the future, i Milano.

– Man behöver inte bygga en hel butik anpassad efter AR, men jag tror att vi kommer att få se fler ytor med AR-teknik i butikerna, säger Sofie Brodén.

3. Obemannade butiker

FRAMTIDSKONCEPT. Amazons automatiserade butik i Seattle har nu öppnat för allmänheten.

Automatisering och självbetjäning kommer att bli allt vanligare inslag i den fysiska handeln. Amazon Go är redan omtalat men det finns fler exempel på självbetjänande koncept.

– I Singapore finns en obemannad 7-elevenbutik där kunden betalar genom att få sin hand scannad. Alibaba har ett samarbete med KFC i kinesiska Hangzhou. Där betalar man med ett leende genom ansiktsscanning och Alipay, säger Sofie Brodén.

Även självbetjänande butiker på hjul testas. I USA finns Robomart och i Kina Moby Mart, som bland annat det svenska företaget Wheelys står bakom.

Mobilen kommer att bli en allt viktigare enhet och den kommer att ersätta många tekniska verktyg som finns i dag, som exempelvis självscanningspistolen, spår Arne Andersson.

– Mobilen kommer att fortsätta att utvecklas för ännu fler ändamål. Den kommer att bli ännu mer central, inte bara när det gäller att handla och söka information, utan även för registrering, utcheckning och betalning.

4. Betalappar

OJÄMNT. I Sverige är Swish den dominerande betalappen. Apple Pay används endast av två procent.

I Sverige är fortfarande kort det vanligaste betalsättet, men betalapparna har gått om kontanterna. Det visar undersökningen ”Sverige betalar 2018” som görs av Insight Intelligence på uppdrag av bland andra Svensk Handel.

Det bekräftar den snabba utvecklingen mot ett kontantfritt samhälle.

– Förändringen är väl en liten krusning men visar ändå på något växande. Kort kommer att dominera men betalapparna är ett komplement som växer, säger Urban Lindstedt.

I Sverige är det Swish som är den starkaste betalappen. I undersökningen uppger 83 procent att de använder appen. Apple Pay används endast av två procent och Samsung Pay av en procent.

– Både Apple Pay och Samsung Pay kan växa. Framför allt Samsung Pay kör med aggressiva erbjudanden för att locka användare. De har dessutom en teknik som simulerar en kortdragning.

5. Smart butiksinredning

KLICKA PÅ RUTAN. Smarta skyltfönster väntas ha framtiden för sig.

Digitala provrumsspeglar har vi hört om en tid, utan att riktigt se kundnyttan. Men nu är något kanske på väg att hända.

– Amazon har fått patent på en digital spegel som man kan ha i hemmet. Den ska göra att kunden köper plagg som passar, och därmed minskar också returerna, säger Sofie Brodén.

Det kanske mest intressanta inom området med smart butiksinredning handlar om teknik som ökar tillgängligheten.

– Vi kan förvänta oss mer av smarta skyltfönster i framtiden. Det är interaktiva skärmar där kunderna kan klicka sig runt i sortimentet och beställa produkter även när butiken är stängd, säger Sofie Brodén som ser en stark trend där handeln söker sig dit konsumenterna är – det som kallas ”shoppable universe”.

– Vi kommer att se en ökande trend där företag hyr in sig i gym, på kontor, restauranger, hotell eller andra verksamheter där de kan nå sina kunder, utan att de behöver komma till dem. Vi kommer till exempel att få se hotell där hotellinredningen är sponsrad av en heminredningskedja och där du kan köpa allt du ser.

Låsföretaget Glue samarbetar med flera detaljister, e-handlare och transportföretag.

Tre trender på väg att ta fart i Sverige

■ Digitala Lås. Stor efterfrågan men här saknas något av en branschstandard för att trenden ska få rejäl skjuts.
■ Självkörande bilar. Kommer att bli ett faktum på de svenska gatorna och vägarna, men först när lagstiftning finns på plats.
■ Automatiserade robotlager. E-handelsföretag var tidigt på automatiserade lager. Nu är det snart något av en hygienfaktor för så gott som alla större företag i detaljhandelns – om bara pengar till investeringen finns.

Helena Tell

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News