Nya trender dyker ständigt upp inom detaljhandeln. Market ser till att du är först med det senaste.
Trender
I tuffa tider är goda råd dyra. Market bad tre experter spana vilka trender som sticker ut i det nya, hårdare e-handelslandskapet – och allt har inte blivit som expertisen trott. ”Vi tänkte att kunderna skulle bli mer illojala, men det verkar nästan vara tvärtom”, säger till exempel Nic Staeger, e-handelsexpert och författare. Här delar han, Amazonexperten Anna Nordlander, och Panagoras vd Moon-Suck Song sina 13 viktigaste insikter.
Affärsutveckling
Det blev en rivstart på årets upplaga av D-Congress när Maya Delorez vd och grundare Madelene Törnblom berättade om ridsportvarumärkets framgångssaga. ”Vi ska bli världens största”, säger hon direkt från scenen.
Försäljning
Efter rekordstarka 2021 blev 2022 det näst bästa året någonsin för bokförsäljningen. Det visar rapporten Bokförsäljningsstatistiken 2022. ”Det är många olyckskorpar som dödförklarat boken, men vi ser ju att den står sig väldigt bra”, säger Bokhandlareföreningens ordförande Maria Hamrefors. Här är kanalernas utveckling – och nyckelfaktorerna för bokhandelns fortsatta framgång.
Analys
Trots pandemi, krig och lågkonjunktur så fanns stark framtidstro. Det skriver Alex Baker, grundare och vd på Retail Tech X, i en krönika från NRF i New York – där han också listar några av sina favoritbutiker.
Köpupplevelse
Den senaste generationen retailers öppnar fysiska butiker – men med en annan filosofi. ”De ser retail på ett helt annat sätt”, säger trendspanaren Jack Stratten på Insider Trends. Här lyfter han fram en handfull exempel på hur både nya och gamla aktörer skapar attraktion och nerv på sina fysiska platser.
Trender
På tisdagen avslutades retaileventet NRF Big Show i New York, som arrangerade för 113:e året. Även om arrangörerna National Retail of Federation, NRF, hållit eventet i gång under pandemiåren, så kändes årets som en återkomst. Market har talat med några av de svenska besökarna om deras intryck.
Trender
Även om nya tekniska lösningar inte varit prioriterade i butikerna under pandemin, så har utvecklingen ingalunda stått stilla. På avdelningen för nytänkande start up-företag, Innovation lab, på NRF Big Show visas hologram-medhjälpare, förarlösa leveransbilar, drönarstyrd inventering och mycket annat som kan medverka till effektivare handelsföretag.
Trender
De riktigt banbrytande nya trenderna lyste med sin frånvaro när NRF Big Show inleddes på söndagen i New York. Däremot verkar mycket av det man talade om för ett par år sedan ha slagit igenom, som upplevelser, cirkulära affärsmodeller, kundengagemang och sömlös kundresa.
Trender
Efter ett digitalt år och ett år på halvfart satsar retaileventet NRF Big Show i New York på helfart igen. Och många svenskar kommer att vara på plats. ”Det ska bli väldigt intressant att se hur innovationstakten varit under pandemiåren”, säger Daniel Löfkvist på Stadium Group.
Försäljning
Svenskarna kommer att köpa julkappar för en miljard kronor mindre än tidigare. Det visar Svensk Handels julrapport. ”Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu”, säger vd Sofia Larsen.
Trender
Årets reaperiiod är svårt att förutspå, konstaterar Nets. ”Personligen tror jag på en knapp ökning för Black Week totalt sett, där e-handeln kanske minskar lite”, säger e-handelsexperten Patrick Müller.
Trender
Hobbybutikerna jublar över HUI:s besked om Årets julklapp. ”Det var på tiden”, säger Skapamers vd Rasmus Jung Demse. Även Philip Mossinger, marknadschef och vice vd för Panduro, hyllar valet.
Trender
Är det bara ”lägst pris vinner” som gäller under inflationsåren 2022-2023? Knappast, säger Johan Ekelin och Christian Ihre, som sedan 1999 har analyserat konsumenternas drivkrafter i företaget Lynxeye. I en stor intervju delar de med sig av:
✓ Resultaten av en färsk studie: De 15 svenska retailföretag som får högst betyg i Lynxeye Purpose Index.
✓ Hur energikrisen och inflationen förändrar konsumenternas beteende.
✓ Vad detaljhandelsföretagen behöver tänka på när de konkurrerar på en marknad i recession.
✓ Sex trender som ökar relevansen för företag – och trenderna som svalnat rejält.
✓ Hur aktörerna i mellan- och högprissegmenten kan anpassa sig till den tilltagande ”lågprishetsen”.
✓ Varför det blir viktigare att analysera vilka köp som du tappar – och inte bara de köp du vinner.
Trender
Konsumenterna kommer att vara mer återhållsamma under Black Friday i år. Det visar en färsk undersökning från Svensk Handel. ”Svart på vitt ser vi att varannan konsument handlar mindre på grund av de stigande kostnaderna”, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning.
Trender
Sex av tio svenskar planerar att lägga lika mycket eller mer pengar på julklappar i år som i fjol. Hälften planerar att köpa sina julklappar på nätet. Det visar en ny undersökning. ”Både e-handelsföretagen och transportbolagen behöver rusta för ytterligare en hektisk julhandel”, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på Iboxen.
Trender
Det vankas shoppingfest. Men bland e-handlarna är förväntningarna på utvecklingen de tre kommande månaderna dämpad, visar e-handelsindikatorn från Svea Bank. ”Många kommer att öka marknadsföringen”, säger Emma Lindgren, expert på digital kommunikation.
Trender
Pessimismen växer i handeln, visar Handelsbarometern från Svensk Handel. Samtidigt som inflationen stiger och elpriserna ökar så oroar sig handlarna för höjda hyror. ”Vi kan inte säga att vi är särskilt överraskade över månadens siffror”, säger vd Sofia Larsen.
Trender
När konjunkturen dippar kommer lågpris att vara viktigare än någonsin. Och vi kommer att få se många nya aktörer på lågprismarknaden. ”När kunderna nu får mindre i plånboken ritas kartan om”, säger Stina Klaesson, vd Åhléns Outlet.
Trender
E-handeln har kört in i en mur som ingen riktigt såg runt hörnet. En återgång till fysisk handel samt krig, höjda räntor och dyrare el har på kort tid pajat köpfesten. Vad kommer att lyfta tillväxten? Vad blir nästa stora drivkraft för digital handel? Market har frågat folket mitt i branschen. ”Allt flyter samman, det är hela havet stormar just nu”, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel.