Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Tv-programmet mumma för affärerna – växte med 350 procent i juli

Publicerad: 10 september 2020, 08:56

Foto: Jakob Dahlström/TV4

Karl Fredrik Gustafsson gjorde under våren succé med sitt trädgårdsprogram hemifrån gården Eklaholm på Österlen i Skåne. Det har smittat av sig på affärerna. I juli växte den egna butiken med 350 procent.


Ämnen i artikeln:

Heminredning

Karl Fredrik Gustafsson och sambon Petter Kjellén blev kändisar när tv-serien Karl Fredrik på Österlen sändes på tv i våras.

Där fick tittarna följa livet på gården Eklaholm och arbetet med den trädgårdsbutik de bedriver där.

Butikens omsättning har ökat med 100 procent varje år sedan starten 2016, rapporterar Österlen Magasinet. Tack vare tv-programmet har verksamheten fått et rejält lyft.

– I juli ökade vi 350 procent jämfört med i fjol, så det är helt fantastiskt, säger Fredrik Gustafsson till tidningen.

Tidigare i sommar uppstod parkeringskaos vilket paret fick styra upp med ett bokningssystem.

– Det kom kunder som hade kört i flera timmar och de satt och grät i bilarna när de inte kunde komma in på parkeringen. Det var helt galet, säger Karl Fredrik Gustafsson.

Butiken är 1 500 kvadratmeter stor plus utomhusyta. Det räcker inte till. Jakten på en till lokal har inletts.

– Nästa år kommer vi driva två butiker, men tanken är att Eklaholm på sikt ska bli mer privat, men det blir tidigast 2022.

Dessutom väntar mer tv. En ny säsong av Karl Fredrik på Österlen är under inspelning. Åtta nya avsnitt ska sändas i vår.

– Serien ger oss fantastiskt bra publicitet, men det är butiken vi lever av, säger huvudpersonen själv till Österlen Magasinet.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Heminredning

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev