Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Svensk Handel och Handels i gemensam kampanj för att stötta butikerna

Publicerad: 5 juni 2020, 05:49

Konsumenterna förväntar sig att butikerna vidtar åtgärder för att minska smittspridning. Nu lanserar Svensk Handel och Handelsanställdas förbund en gemensam kampanj för att stötta branschen i dess arbete.


Ämnen i artikeln:

HandelsSvensk HandelCoronaKampanjer

– Att försäljningen så snart som möjligt återhämtar sig är avgörande för många butikers överlevnad. När handeln nu välkomnar kunderna tillbaka är det viktigt att handelns företag fortsätter att ta sitt viktiga samhällsansvar att förebygga smittspridning, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Enligt en Sifo-undersökning som organisationen låtit göra handlar nästan varannan kund, 47 procent mindre i fysisk butik på grund av smittorisken.

Nio av tio tycker konsumenter tycker att det är viktigt att butikerna agerar för att minska smittspridning.

Det kan handla om inslussning av kunder, avståndsmarkeringar i golvet eller att erbjuda kontaktlös betalning.

57 procent av konsumenterna anser att handeln har gjort tillräckligt. 13 procent uppger att de åtgärder som vidtagits år otillräckliga.

För att stötta butikerna i deras arbete lanserar nu Svensk Handel och Handelsanställdas förbund kampanjen ”Välkommen in – din handling gör skillnad”.

– Genom gedigen information och tydlig kommunikation vill vi bidra till att skapa trygga handelsplatser för såväl anställda som kunder. Vi vill betona vikten av att vi alla tar ett gemensamt ansvar när vi besöker butiker, säger Svensk Handels kommunikationschef Katarina Kempe.

Den består av skylt- och informationsmaterial som kan användas i butiker. Den består också av en kort film som sprids i sociala medier (Se ovan).

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News