Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Spanska modejätten fälls för könsdiskriminerande reklam – även Suit Supply får bannor

Publicerad: 18 juni 2021, 07:04

Zara fälls av Reklamombudsmannen för könsdiskriminerande reklam.

Foto: Vendela Kjerner

Spanska modejätten Zara fälls för könsdiskriminerande marknadsföring. Reklamombudsmannen anser att en kvinna iklädd underkläder på kedjans sajt framställs som ett sexobjekt. Även Suit Supply anses nervärdera kvinnor i sin reklam.


Ämnen i artikeln:

Zara

En privatperson har reagerat på en bild på Zaras sajt. 

Bilden visar en kvinna som sitter på knä, lätt framåtböjd med händerna kors mellan sina hoptryckta lår. Modellen, som bär svart bh och vita trosor, är fotograferad snett ovanifrån och tittar rakt in i kameran. 

Privatpersonen valde att anmäla reklamen till Reklamombudsmannen, RO, då denne ansåg att kvinnan framställs som ett sexobjekt. 

Anmälaren drar paralleller till estetiken inom pornografi av en ung, undergiven kvinna på knä framför åskådaren. 

I ett svar till RO skriver Zara att man ville fånga en stämning av en cool och sofistikerad kvinna. 

RO:s opinionsnämnd köper emellertid inte det. 

Den menar att kvinnan genom sin klädsel och sättet som bilden är uppbyggd på framställs som ett sexobjekt. 

Även om det finns en koppling mellan bilden av kvinnan och de produkter som marknadsför tycker nämnden att det går för långt i det här fallet där framställningen förmedlar ett undergivet och sårbart intryck på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. 

Även Suit Supply fälls av RO för könsdiskriminerande reklam. 

I bilder, både online och i den fysiska butiker, syns kostymklädda män kyssa kvinnor i underkläder. 

I ett mailutskick från Suit Supply syns en kvinna klädd i en body och en man i kavaj. 

På en bild slickar kvinnan mannens ansikte, saliven rinner ned för hans ansikt och droppar från hakan. På en annan bild ligger kvinnan på mannen, hon i samma body medan han är fullt påklädd. 

Två privatpersoner har reagerat och anmält bilderna till RO. De anser att den saknar koppling till herrkläder. 

I ett svar till RO skriver Suit Supply att de med reklamen vill visa att ljusare tider är på gång efter pandemin. Bildernas överdrivna framtoning syftar till att stå i skarp kontrast till rådande situation. 

RO:s opinionsnämnd menar emellertid att framställningen visar kvinnorna som sexobjekt och att det saknar koppling till syftet med reklamen, att marknadsföra herrkläder. Den finner bilderna nedvärderande mot kvinnor i allmänhet. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Zara

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev