Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Sex av tio har förändrat sin säljstrategi under coronakrisen: ”Krävs att man jobbar datadrivet”

Publicerad: 23 april 2020, 06:41

Enligt en Novusundersökning har sex av tio sälj- och marknadschefer gjort stora förändringar i sin säljstrategi under coronapandemin.


Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnCorona

– Corona-pandemin har påverkat hela samhället och det gäller nu att snabbt ställa om sina marknadsföringsinsatser och anpassa sitt erbjudande utefter det som efterfrågas säger Anna Albinsson, marknadsföringschef på Bisnode Group som beställt Novusundersökningen.

Över sex av tio av de tillfrågade sälj- och marknadscheferna uppger att de gjort stora förändringar i hur de säljer under den pågående pandemin.

Bland annat uppger nästan en tredjedel att man utökat sin merförsäljningen till befintliga kunder. Nästan lika många har börjat sälja i nya kanaler och drygt var femte använder sig av nyhetsbrev för att nå nya kunder.

Cirka varannan av de svarande uppger att man gjort stora förändringar i sin marknadsföring på grund av krisen.

– För att sticka ut och nå sin målgrupp under Corona-krisen krävs att man jobbar datadrivet med sina kampanjer, samt aktualiserar det innehåll som man producerar, säger Anna Albinsson som anser att fler borde använda sig av corona-anpassade erbjudanden.

Läs mer: Säljexpertens bästa tips – så tar du hand om kunderna i kristider

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News