Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Så ska fler gilla snabbväxaren: ”Bjuda på igenkänning och kanske ett skratt eller två”

Publicerad: 15 augusti 2022, 07:50

Den här veckan sjösätter Lyko sin nya kommunikation. Syftet är att nå en bredare publik och få fler att gilla varumärket. ”Lyko har alltid velat utmana skönhetsbranschens ideal och det bygger vi vidare på i det nya konceptet”, säger företagets CMO Kalle Eliason.


Ämnen i artikeln:

LykoKommunikationE-handel

I februari bytte Lyko byrå till Åkestam Holst NoA, vilket är nästa steg i en offensiv satsning i Norden och så småningom Europa. 

– Vårt förra koncept var sjukt effektivt i att driva upp varumärkeskännedomen. Nu är vi det kändaste och starkaste varumärket inom skönhetskategorin i Sverige. Nu vill vi ta nästa steg där fokuset är att bli ett ännu mer omtyckt varumärke. Därför adderar vi ett tydligt varumärkeslager, i form av filmer som vi tror kan bjuda på igenkänning och kanske ett skratt eller två. Vi lägger ett pussel i kommunikationen för att kunna växla upp på sikt, säger Kalle Eliason.

Konceptet sammanfattas med raden ”Alla sätt är rätt!”.

– Det handlar om att inte ta saker på för stort allvar, men också om någon slags individualism och uttrycksfrihet. Vi har ju också dryga 60 000 produkter att laborera med så det är bara att gå loss. Hur fel kan det bli? Inte fel alls, om du frågar oss.

Lanseringskampanjen rullas ut under vecka 33 på flera nordiska marknader och går i både breda och smalare medier.

En rad filmer kretsar kring små bryderier kopplade till skönhet, till exempel hur man ska lägga luggen och vilken parfym som funkar första dagen på nya jobbet.

LÄS MER: Lyko fortsätter spendera – köper hudvårdsmärke: ”En språngbräda”

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

LykoKommunikationE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev