Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

RO summerar reklamåret 2020 – här är de vanligaste anmälningarna

Publicerad: 4 mars 2021, 07:23

Foto: Getty Images

En typ av ärende fortsätter dominera, ett annat fortsätter sjunka. Här är trenderna hos Reklamombudsmannen efter det pressade året 2020. ”Antalet anmälningar ökade”, säger Elisabeth Trotzig.


Läs mer: Elisabeth Trotzig om anmälningar, rea-priser och vilseledande miljöargument

Under året tog Reklamombudsmannen (RO) emot 686 anmälningar.

Totalt meddelade RO och RON (Reklamombudsmannens Opinionsnämnd) 191 beslut under året. Andelen fällande beslut uppgår till 64 procent.

– Antalet anmälningar ökade med tolv procent under 2020 jämfört med föregående år, säger RO Elizabeth Trotzig.

Vad handlade då anmälningarna om? Här är trenderna i Reklamombudsmannens summering av året:

För andra året i rad var vilseledande reklam den vanligaste prövningsgrunden.

Av all reklam som prövats som vilseledande fälldes en så stor andel som 82 procent, jämfört med 70 procent året innan. Besluten rör ett brett spektrum, från prispåståenden och reaerbjudanden till miljöpåståenden, främst inom detaljhandel samt skönhets- och hälsobranschen.

Den sjunkande trenden för antalet ärenden som rör könsdiskriminerande reklam fortsätter och har mer än halverats under de senaste fem åren.

Under året fattades 21 beslut som rörde socialt ansvar i reklam, och av dessa var sju fällanden. Hela 49 anmälningar gällde socialt ansvar, vilket gör detta till en nästan lika vanlig grund för anmälan som könsdiskriminerande reklam.

Under året har det skett signifikant minskning av anmälningar som rör reklamidentifiering. Av de elva besluten var nio fällande. Besluten rör främst reklamidentifiering i sociala medier.

Reklamombudsmannen summerar den reklam som fått flest anmälningar under 2020:

■ Peas of heaven (vegansk mat), 25 anmälningar, fälld (Beslutet fattades i januari 2021 men anmälningarna kom in i oktober 2020)
■ Nutrilett (produkter för viktnedgång),14 anmälningar, fälld
■ Hedvig (hemförsäkring), 5 anmälningar, fälld

Reklamombudsmannen

■ Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell kommunikation riktad mot den svenska marknaden.
■ Det sker genom prövning om reklam följer Internationella Handelskammarens (ICC:s) Regler för reklam och marknadskommunikation.
■ De prövande instanserna är Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).
■ Reklamombudsmannen instiftades 2009 på initiativ av Sveriges Annonsörer och Näringslivets delegation för marknadsrätt.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News