Marknadsföring
RO fäller Ellos för vilseledande reklam – för tredje gången i år
Publicerad: 17 december 2020, 10:59
Foto: Daniel Norman
Reklamombudsmannen (RO) har fält Ellos för vilseledande reklam – för tredje gången i år. Den här gången handlar det om att Ellos erbjud rabatt på alla varumärken för att längre ned i erbjudandet i liten stil rada upp undantagen.
”40 procent på dyraste varan*, inklusive varumärken”, det erbjudandet skickade Ellos ut till sina kunder kombinerat med reklambilder på kläder och hemprodukter.
Längre ned i utskicket framgick det emellertid, i ett förtydligande till asterisken, att flera större varumärke som Odd Molly, Lexington och Gina Tricot inte omfattas av rabatten.
En av kunderna som mottog erbjudandet kände sig lurad och anmälde ärendet till RO, rapporterar Borås Tidning.
Medan Ellos självt menar att villkoren i erbjudandet är tydligt så går RO på anmälarens linje och menar att det är vilseledande att ange att rabatten omfattar alla varumärken även om asterisken hintade om att att den var villkorad.
Det här är tredje gången i år som RO fäller Ellos för vilseledande reklam, skriver tidningen.
I somras fick e-handlaren kritik för ett sms-utskick där kunden erbjöds rabatt på märkesvaror medan det längre fram i erbjudandet framgick att det inte gällde alla varumärken.
I våras för ett samarbete med Isabella Löwengrip där influenser uppgav att kläderna hon marknadsföre bestod av merinoull samt kashmir. Innehållsförteckningen visade att det bara rörde sig om till fem och tio procent.