Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Nya siffror: Dramatiskt ras för reklamen under coronaåret 2020

Publicerad: 12 januari 2021, 09:59

Foto: Gustaf Olsson

Medieinvesteringarna minskade med nästan 18 procent under 2020. Det visar de nya årssiffrorna från Sveriges Mediebyråer. ”Ett av de mest dramatiska åren vi varit med om”, säger styrelseordförande Daniel Eriksson.


De svenska marknadscheferna höll hårt i plånböckerna under 2020. Det avslöjar helårssiffrorna från Mediebyråbarometern, som sammanfattar medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Minskningen är dramatisk: Under helåret 2020 minskade medieinvesteringarna med 17,8 procent, jämfört med 2019.

Det är en minskning som motsvarar drygt 2,7 miljarder kronor.

Investeringarna i reklam och medieutrymme, där detaljhandeln svarar för merparten, visade minussiffror i samtliga mediekategorier. Därför kan ingen kategori ses som vinnaren – men de digitala kanalerna klarade sig lindrigast undan och minskade med knappt nio procent, betydligt lägre än genomsnittet.

Den mediekategori som under 2020 visade den största minussiffran var bio. Bioreklamen nära utraderades under förra året och minskade med drygt 80 procent. Detta av lätt insedda skäl, eftersom biograferna varit stängda under stora delar av året.

Även utomhus/trafikreklam hade ett tufft år och backade med 30 procent. En förklaring till detta är att utomhus inte varit lika attraktivt att annonsera i under 2020, eftersom många har arbetat hemifrån, inte åkt kollektivtrafik i samma utsträckning och rört sig betydligt mindre utomhus än vanligt.

Printkategorierna fortsätter att minska och under året har tappet accelererat. Under 2020 minskade investeringarna i tryckta medier med 27 procent (året innan backade de med 18,5 procent).

Direktreklam och annonsblad, en viktig kanal för handeln, minskade med nästan 40 procent (39,4) under 2020.

Tv, den största mediekategorin, tappade över en miljard kronor under förra året.

– 2020 blev ett av de mest dramatiska åren vi någonsin har varit med om. Under året köptes annonsutrymme för knappt 12,4 miljarder kronor, en minskning med 17,8 procent. Det är den lägsta noteringen sedan 2010, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.

Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, konstaterar att de digitala kanalerna klarade 2020 väsentligt bättre än analoga medier.

– Förflyttningen av annonspengar från analoga till digitala medier har påskyndats under året och den snabba förflyttningen kommer sannolikt att fortsätta under 2021. Vi har ändrat vår mediekonsumtion under året mot mer digitalt; framför allt har de äldre målgrupperna ökat sin digitala mediekonsumtion – både vad gäller video, sociala medier och digitalt ljud, säger han.

Även om investeringarna har fortsatt minska hela året så har takten mattats av något. Därför ser Daniel Eriksson ändå en strimma ljus inför det nya året.

– Under förra årets sista kvartal backade investeringarna endast med 4,5 procent. Det är en signal om en snabb återhämtning som kan komma att fortsätta in i 2021.

Mediebyråbarometern 

■ Mediebyråbarometern har sammanställts sedan augusti 2006.
■ Metoden bygger på att branschorganisationen Sveriges Mediebyråer varje månad sammanställer hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. 
■ Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News