Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Market lanserar Retail Marketing-event – lär av Ikea, Boozt, Lyko och många fler

Publicerad: 11 mars 2022, 10:17

Några av talarna på Retail Marketing den 6 april: Helena Gouveia, marknadschef, Ikea, Peter G. Jørgensen, medgrundare och CCO, Boozt Group, Meta Persdotter, vd, Coop Butiker & Stormarknader, Erik Zetterberg, creative director, Singular Society, Sofie Struwe, Chief Commercial Officer, Netonnet, Moon-Suck Song, e-commerce expert, vd och medgrundare Panagora, Kalle Eliason, CMO, Lyko, Lovisa Tingman, chief operating officer, Häxan, Jim Rosengren, chief commercial officer, Häxan, Hannes Hasselrot, vd på Kronans Apotek, Daniel Djurdjevic, medgrundare och vd på Chimi Eyewear, Sofia Norén, Handelsforskarna och future of retail Swish.

Retail är i förändring och mycket tyder på att vi kliver in i en ny era där varumärke, kreativitet och starka kundrelationer blir de långsiktiga framgångsfaktorerna. Den 6 april arrangerar Market eventet Retail Marketing där vi fördjupar oss i marknadsföringen och tillväxtstrategier inom handeln. Lyssna på hur Ikea, Boozt, Lyko, Netonnet, Chimi eyewear, Kronans Apotek och Singular Society lyckas.


För första gången arrangerar Market tillsammans med tidningen Resumé eventet Retail Marketing. På scen medverkar företag och personer som ligger i framkant inom retail, marknadsföring och kreativa branscher för att diskutera marknadsföring och tillväxtstrategier inom handeln.

Ta del av ett program som består av framgångsrika D2C-strategier, insikter kring förändrade köpbeteenden och kundresor, go-to-market, effekten av influencer marketing och marknadsföringsstrategier som gett effekt.

Några av programpunkterna under dagen:

Efter e-handelsboomen – så formas de verkliga vinnarna. Har e-handelsboomen varit eller bara börjat? Om det bara har börjat, vilka är då framtidens vinnare? E-commerce experten och investeraren Moon-Suck Song om framgångsfaktorerna bakom dagens vinnare och hur förståelse för historiken kan få oss att se in i framtiden.

The Boozt way – med 25.000 blockerade kunder, breddat produktutbud och fair use har det ledande teknik- och e-handelsföretaget boostat tillväxten. Boozt Group medgrundare och CCO Peter G. Jørgensen berättaar om hur de stärkt det kommersiella erbjudandet genom kundupplevelsen och blockerade kunder..

The Retail diversity of IKEA. Reaching more customers through marketing and new touchpoints. IKEAs Country Marketing Manager Helena Gouveia will share valuable insights and talk about IKEA branding and how emotional connections drive brand choice.

Butiken är död! Länge leve butiken! Hur kan fysiska butiker bli en tillväxt- och marknadsföringsstrategi? Den fysiska butiken har setts som slutet på köpresan, men när kostnaderna för att rekrytera nya kunder till onlineaffären kan butiken snarare ses som starten på köpprocessen. Physical first kan bli konsekvensen för många ehandlare när kostnadsstrukturen förändras i takt med att effektiviteten i marknadsföringen sjunker och konkurrensen om sökorden ökar. Magnus Ohlsson, Retail Strategist retailomania.se

Från 0 till $10M. Med en stark varumärkesidentitet och globalt mindset från start är svenska Chimi Eyewear på stark tillväxt. De färgstarka bågarna bärs av Beyoncé, säljs på Le Bon Marché i Paris och nu ska riskkapitalbolaget Eequity ta företaget till nästa nivå. Daniel Djurdjevic, medgrundare och vd på Chimi Eyewear, delar med sig av misstag, marknadsföringsstrategier och expansionsplaner.

Entreprenöriell e-handelsgigant med fördubblat resultat. Genom att hämta kraft från Lykos entreprenöriella DNA har marknadsavdelningen skapat en intern plattform som inspirerat till samverkan över avdelningsgränserna. Kalle Eliason, marknadschef, Lyko, berättar om hur resultatet har skapat förändringar i alla kanaler, sortiment, butik och kundservice. Lyko blev vinnare av Årets Tillväxtpris 2020. 

Singular Society innoverar retailbranschen. Den prenumerationsbaserade affärsmodellen har visat sig vara ett sätt att kunna erbjuda kunder en alldeles unik tjänst i form av produkter av bästa möjliga kvalitet tillgängliga till inköpspris. Erik Zetterberg, creative director, och Daniel Herrmann, vd, Singular Society berättar om hur de med tidlös design, ansvarsfull produktion och en löftesdriven affärsmodell ska revolutionera retailbranschen. 

Coops digifysiska utvecklingsresa. För att hitta matglädje och skapa ett mer individanpassat kundmöte i alla kanaler har Coop anpassat sig till den digifysiska världen. Meta Persdotter, vd, Coop Butiker & Stormarknader

Enad-handel: från kanalval till kundfokus dubblerade den digitala omsättningen. På ett år lyckades Hannes Hasselrot, vd på Kronans Apotek, dubblera den digitala omsättningen och omsätter i dag drygt 8 miljarder. Han berättar han om framgångsreceptet och förändringsresan med fokus på hur och inte varför.

Omnikanalkoncept som gett ökad försäljning och dubblat resultatet. Lagershoppar, lojalitetsprogram, hyresmodell och last mile. Netonnets innovationsarbete sker det operativa arbetet. Sofie Struwe, Chief Commercial Officer, NetOnNet.

Framgångsfaktorerna bakom influencer marketing. Hur kan man öka sin varumärkeskännedom och skapa tillväxt med influencer marketing? Vad är fallgroparna och hur undviker man dessa? Caroline Köhler Lundmark, Country Manager Sweden, Inzpire.me

Mixad häxblandning har gett polerad tillväxt. Med fysisk konceptbutik och nystädad design har 109-åriga Häxan visat var städskåpet ska stå. Lovisa Tingman, chief operating officer, Jim Rosengren, chief commercial officer, Häxan, delar med sig av insikterna kring varumärkesstrategin, samarbete och hur företaget skapat tillväxt i en relativt tråkig bransch.

Tre trender i framtidens handel. Förändrade beteenden, high streets VS landsbygd och metaverse. Konsumenten blir allt mer hybrid, mobilen som Point of Sale och hur framtidens retail bör tänka kring plats och tillgänglighet. Sofia Norén, Handelsforskarna och Business Owner partnerships & future retail Swish.

Läs mer och säkra din plats här

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev