Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Lindex lite för snabba att gratulera Andersson – publicerade helsidesannons

Publicerad: 26 november 2021, 09:06

Lindex publicerade en helsidesannons där de uppmärksammade att Magdalena Andersson (S) blivit Sveriges första kvinnliga statsminister, trots att hon aldrig hann tillträda.

Foto: Pressbilder

Den turbulenta onsdagen i svensk politik ställde till det för Lindex. I går publicerade kedjan en helsidesannons i flera medier för att uppmärksamma att Sverige fått sin första kvinnliga statsminister – trots att hon aldrig hann tillträda.


Ämnen i artikeln:

Lindex

”Äntligen! Tiden är kommen. Efter 145 år med män på posten har en kvinna tagit jobbet och Sverige har fått sin första kvinnliga statsminister. En bekräftelse för alla som har stridit för förändring genom historien. För alla som tror på att utmana konventioner och som vet att utveckling är möjlig, inte trots kvinnor utan tack vare kvinnor. I dag firar vi, i morgon fortsätter vi att göra skillnad tillsammans för varenda kvinna”, stod att läsa i helsidesannonsen. 

Den var planerad att publiceras i Dagens Industri (DI), Dagens Nyheter (DN) och Göteborgs-Posten (GP), skriver Resumé. 

När Magdalena Andersson, efter Miljöpartiets avhopp från regeringen, vid 17:30 på onsdagen begärde att bli entledigad från uppdraget från som statsminister hade annonsen redan hunnit gå i tryck i DI och vissa av DN upplagor, skriver tidningen. 

– Vi hade en tight och lösningsorienterad dialog med vår mediebyrå Dentsu, GP, DN och DI i går kväll och de var alla väldigt hjälpsamma. Vi lyckades pausa införandet i GP och DN. Nu följer vi utvecklingen kring statsministerfrågan. Om Magdalena Andersson blir omvald kommer vi att publicera annonsen igen. En sådan här historisk händelse förtjänar att lyftas igen och igen, även om vägen dit har varit krokig, säger Martin Cedergren, global creative director, till Resumé. 

Trots det säger han att Lindex fått massor av positiva reaktioner på tilltaget. 

– De strömmade in direkt när vi i går lade ut en post i våra sociala medier, strax efter riksdagen röstat fram Magdalena till ny statsminister. Sveriges första kvinnliga på 145 år. Någon har hört av sig i dag kring annonsen i DI som undrade varför vi publicerade den efter hennes avgång, men som förklarat ovan, gick vår annons i DI till print igår innan Magdalena hade avgått, säger Martin Cedergren. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lindex

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev