Marknadsföring
Kritikstorm mot Gina Tricot – efter samarbete med Bianca Ingrosso: ”Bojkotta och köp inte kollektionen”
Publicerad: 5 oktober 2022, 08:09
Bianca Ingrosso i den aktuella kampanjen med Gina Tricot. Foto: Pressbild
Modekedjan Gina Tricots höstkampanj frontas 2022 av influencern och entreprenören Bianca Ingrosso. Detta har mötts av massiv kritik eftersom Bianca Ingrosso lider av ätstörningen bulimi.
Ämnen i artikeln:
Gina TricotDen nya kollektionen kallas för ”Power suits” och frontas av den ständigt aktuella Bianca Ingrosso. Klädkedjan har lyft fram att det är en kollektion med outfits för att ”stärka självförtroendet från insidan till utsidan”.
Lanseringen blev dock inte vad Gina Tricot hade hoppats på, när flera kunder nu ropar efter bojkott av kollektionen.
”Kommer inte handla på Gina Tricot igen...”
”Bojkotta och köp inte kollektionen...”
Detta är ett par av kommentarerna som går att hitta på klädkedjans Instagram-sida.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.
Anledningen till den hatstorm som kedjan nu möts av är att influencern och entreprenören lider av ätstörningen bulimi, något som hon själv pratat öppet om i bland annat reality-serien ”Wahlgrens värld” och i sitt sommarprat i P1 år 2018.
Gina Tricots sociala medier svämmas nu över av personer som är upprörda över att det Borås-baserade företaget väljer att samarbeta med en modell som lider av ätstörningar, och vilka signaler det sänder till kunderna.
Kritiken bli extra relevant med tanke på att Gina Tricot tidigare fått kritik för en liknande händelse, när man 2013 använde sig av en väldigt smal modell. Den dåvarande marknadschefen Fredrik Skåntorp meddelade då att man hade nolltolerans mot samarbeten med ätstörda modeller.
– Vi vill alltid att våra modeller ska se sunda och friska ut och är noggranna med att det inte ska finnas någon som helst koppling till ätstörningar eller problem med de vi samarbetar med, skrev han i ett mejl då, enligt Svenska Dagbladet.
Samarbetet har även uppmärksammats i Expressen, av den fristående krönikören Irena Pozar, som menar att ”Bianca tvingas betala priset i drevet mot Gina Tricot”.
Hon skriver att ”De allra flesta har varit noggranna med att poängtera att kritiken riktar sig mot företaget, inte Bianca Ingrosso – men ändå är det Biancas kropp som diskuteras dygnet runt i sociala medier.”
Klädkedjan har på sin Instagram besvarat kritiken, med vad som av flera hävdas vara ett ”icke-svar”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.
Bianca Ingrosso själv har valt att ännu inte kommentera saken.