Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Inbromsning för reklamen – med ett tronskifte

Publicerad: 13 oktober 2021, 09:34

Medieinvesteringarna bromsar in för första gången på ett halvår, enligt Mediebyråbarometern.

Tryck på gasen under ett halvår, men nu är det inbromsning – och en viktig brytpunkt. Så ser det ut för reklam- och mediesatsningarna, visar nya siffror från Sveriges Mediebyråer. ”Efter en konstant ökning minskade investeringarna”, säger medieexperten Daniel Eriksson.


Ämnen i artikeln:

Sociala medier

Medieinvesteringarna backade med 2,5 procent under september, jämfört med samma period föregående år. 

Det visar nya siffror från Mediebyråbarometern, som sammanställer investeringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar. 

De mediekategorier som trots detta uppvisade positiv tillväxt var bio, fackpress, radio, sociala medier, sök, utomhus/trafikreklam och dagspress storstad. 

Den mediekategori som ackumulerat, hittills i år, har ökat mest är sociala medier. 

Hittills i år har de totala medieinvesteringarna, enligt Mediebyråbarometern, ökat med drygt elva procent. 

Tuffast under september hade mediekategorin direktreklam/annonsblad med en negativ tillväxt om 39,1 procent. 

– Efter sex månader av konstant ökning minskade medieinvesteringarna i september med 2,5 procent. Det är den första månaden som kan jämföras med en pandemimånad där investeringarna backar. Detta kan vara ett tecken på att den kraftiga rekyl som vi har sett på annonsmarknaden under det senaste halvåret håller på att plana ut, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

”För första gången passerade de digitala kanalerna kategorin tv.”

Direktreklam/annonsblad är även den kategori, bortsett från bio, som har backat mest hittills i år. Även dagspress kväll, tv, online display, dagspress landsort, populärpress och online video uppvisade negativ tillväxt under september. 

– De digitala kanalerna ökade endast marginellt i september. Men månaden blev ändå en brytpunkt; för första gången, sett till rullande tolv månader, passerade medieinvesteringarna i de digitala kanalerna kategorin tv, , säger Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå och tillägger:

– Den digitala utvecklingen kommer att fortsätta, med online video och sociala medier som drivkrafter. Dessa två kategorier har ackumulerat ökat med mer än 30 procent under 2021.

Mediebyråbarometern

• Mediebyråbarometern har sammanställts sedan augusti 2006.

• Metoden bygger på att branschorganisationen Sveriges Mediebyråer varje månad sammanställer hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. 

• Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Sociala medier

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev