Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Fyra e-handlare granskas av Konsumentverket efter Black Friday: ”Ser inte bra ut”

Publicerad: 14 december 2020, 06:39

Konsumentverket har öppnat tillsynsärenden mot Lyko, Cervera, Gardenstore och Bangerhead angående vilseledande marknadsföring under Black Friday.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

Läs mer: Konsumentverket utreder flera misstänkta bluffreor under Black Friday

Market har tidigare berättat att Konsumentverket utreder flera misstänka bluffreor under Black Friday. 

Nu rapporterar Ekot att tillsynsärenden öppnats mot fyra e-handlare.

– Utifrån det material vi har, vi har skärmdumpar utifrån deras marknadsföring på Black Friday och vi har prishistorik från en prisjämförelsesajt, så ser det inte bra ut, säger jurist Niclas Ernebratt till nyhetsprogrammet.

Verket anser att Lyko, Cervera, Gardenstore och Bangerhead har haft vilseledande marknadsföring på sina sajter under Black Friday.

Varorna ska ha haft ett rekommenderat eller ordinarie pris som enligt prishistoriken endast tillämpats under några dagar. I stället ska det ordinarie priset ha varit betydligt lägre än vad som angavs under rean.

– Det känns jättetråkigt om det är så att någon känt sig lurad och uppfattat det felaktigt, säger Lykos vd Rickard Lyko till Ekot.

– Det var 40 000 produkter som var aktiverade under Black Friday. I det här ärendet ser vi att det finns ett tiotal, och vad gäller några av dem så var det faktiskt fel att de var med i kampanjen. Det här är något vi måste se över, hur kan vi rätta till det här i framtiden så att det inte händer igen, fortsätter han.

Företagen har fram till 21 december på sig att svara Konsumentverket. Därefter bedömer verket om ärendet ska tas vidare och om eventuella rättsliga åtgärder ska vidtas, enligt Ekot.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News