Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Följarnas innehåll i sociala medier är hårdvaluta: ”Säljet följer efter”

Publicerad: 16 januari 2018, 10:41

Foto: Shutterstock

Inget säljer så bra som engagemang. Och vägen dit går ofta via smarta strategier på sociala medier, där användarstyrt innehåll är det nya svarta.


Ämnen i artikeln:

ModeSociala medier

En rullväska på New Yorks asfalt i motljus. En skidåkare på en alptopp som njutningsfullt halsar en träningsdryck. En solbränd yogatjej på stranden i välsittande tights.

Att få följarna att ladda upp sina egna bilder på sociala medier och tagga företaget är ett bra bevis på att man lyckats skapa säljande engagemang.

Några företag som är riktigt bra på detta är kamera- och teknikföretaget GoPro, klockgiganten Daniel Wellington, väskföretaget Douchebags samt träningsinriktade företag som Casall och Nocco.

PLOCKAR SNABBT UPP TRENDER. Douchebags försöker att inte ta sig själva allt för seriöst utan vill i stället ”vara nära sina kunder”.

– Vi försöker att inte ta oss själva alltför seriöst utan vara nära våra kunder. Vi vill att de ska vara delaktiga och kommunicerar med dem som vi gör med våra vänner, säger Jessica Linder, marknadschef på Douchebags.

Och många är de kunder som mer än gärna taggar företaget när de använder sin favoritväska i olika situationer.

– Det är roligt när det finns ett så stort engagemang i varumärket. Mycket tack vare våra följare kan vi vara snabba på att plocka upp nya trender, som när vissa resmål eller prylar blir heta. Vi märker tydligt att när folk blir engagerade så följer säljet efter, säger Jessica Linder.

På Instagram har drygt 300 000 bilder taggats med #nocco – en träningsdryck och varumärke som ingår i företaget Vitamin Well. Målgruppen är människor med aktiv livsstil som vill prestera inom träning.

– Våra kunder gillar verkligen våra produkter och taggar därför gärna oss i sina inlägg. Om vi kan skapa ett engagerande innehåll som våra kunder identifierar sig med – då har vi lyckats, säger Mikael Lindgren, kommunikationschef på Vitamin Well.

ÄR ”BJUSSIG”. ”När vi blir taggade tackar vi och delar inläggen vidare så att de blir synliga för våra följare”, säger Mikael Lindgren.

Han menar att det är viktigt att vara ”bjussig” när målgruppen väljer att engagera sig.

– När vi blir taggade tackar vi och delar inläggen vidare så att de blir synliga för våra följare. På det viset får de som gillar oss något tillbaka. Det handlar om att se människor – alla söker vi ju bekräftelse, säger Mikael Lindgren.

Det svenska sportmodemärket Casall har dragit det hela ett steg längre genom att ha en länk från sitt Instagramkonto som gör att besökaren enkelt kan handla kläder de gillar även i användarbilderna – en koppling som gör att trafiken till hemsidan ökar.

– Vi vill komma närmare våra kunder och deras vardag och nå känslan av igenkänning. Att dessutom kunna shoppa looken på ett enkelt sätt genom att koppla produkter direkt till bildmaterialet underlättar köpresan. Man vet ju själv hur irriterande det är när man ser en snygg grej i sitt flöde och sedan måste gå igenom en hel hemsida för att hitta den, säger Erika Lindström, e-handelschef på Casall.

RAK VÄG TILL KÖP. ”Att kunna shoppa looken genom att koppla produkter direkt till bildmaterialet underlättar köpresan”, säger Erika Lindström.

– Att bygga förtroende är otroligt viktigt. Och användarnas egna bilder är många gånger lättare att relatera till än våra vanliga imagebilder, säger Erika Lindström, och menar att kunder ofta är mer uppmärksamma på vad andra kunder rekommenderar.

Men hur gör ni med fula bilder?
– Vi väljer ju hela tiden ut vad vi publicerar och inte på våra egna sociala medier. Samtidigt måste inte allt vara snyggt och tillrättalagt, det finns en poäng i att låta kunderna dela sin verklighet och bli inspirerade av varandra, säger Erika Lindström.

Sara Öhman, konsult inom digital marknadsföring, menar att kundrelationer är något man måste vårda ömt som företag och som byggs upp över tid.

– Kunderna måste känna att de gillar och har användning av produkterna de köper, och själva vilja tala om värdet de tillför, säger hon.

GRUNDTIPS. ”Först och främst måste man få användarna att tycka att det är kul att dela och tagga”, säger Sara Öhman.

Finns det något man absolut inte kan marknadsföra med hjälp av användarna själva, typ spik, kattsand eller trosskydd?
– Haha, man kan nog göra en grej av sådana saker också. Så länge det finns en kreativ idé som först och främst är initierad av användarna själva, att det är de som genererar innehållet, säger Sara Öhman, som förklarar att det ofta behövs någon form av handpåläggning för att det hela ska sätta igång.

Så vilket är ditt bästa tips till alla företag därute?
– Först och främst måste man få användarna att tycka att det är kul att dela och tagga. Och man måste få dem att själva "se bra ut" genom att visa vilka de är – att hjälpa kunderna att bygga upp deras egen image helt enkelt.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeSociala medier

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News