Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Fem originella grepp från Ikea som tog möbeljätten till helt nya nivåer

Publicerad: 10 maj 2017, 08:00

Ikeas pop up i centrala Stockholm är det senaste i raden av intressanta initiativ från inredningsjätten. Här är fem andra spännande exempel.


Ämnen i artikeln:

HeminredningButikskonceptIkeaIkeas pop up

Frukost på sängen
Sommaren 2015 öppnade Ikea ett tillfälligt kafé i Shoreditch i London. Men The Ikea Breakfast in Bed Café var ett ställe utan bord och stolar. Här blev besökarna serverade frukost i nio sängar. Mellan sju och tre på dagarna under maj bjöd Ikea på bland annat rökt lax, rostat bröd, kaffe, te och juice.  Ikea fick idén när en undersökning visade att 50 procent av britterna aldrig hade ätit frukost i sängen.

Kunderna byggde egna köttbullar
I höstas tog Ikea monteringen som affärsidé till en helt ny nivå i London. Under två veckor kunde kunderna själva komponera och tillaga måltider i möbeljättens tillfälliga restaurang. Inne på The Dining Club erbjöds kunderna, under ledning av namnkunniga kockar, att ta över restaurangen och laga sin egen mat och bjuda vänner på en måltid.

Ett tillfälligt kafé serverade London-bor frukost på sängen.

Pop up-butik inför öppningen av Ikeas Brooklyn-varuhus.

Kunderna kunde göra egna köttbullar i Ikeas tillfälliga restaurang The Dining Club.

Kedjan placerade ut soffor i Paris tunnelbana.

Klätterväggen i Clermont-Ferrand som inreddes som en lägenhet.

Ställde ut soffor i tunnelbanan
Ikea har ofta uppmärksammats för spektakulära kampanjer. Ett exempel är från 2010 när kedjan inredde fyra tunnelbanestationer med i Paris med med sofforna Ektorp och Karlstad. Sofforna stod två och två, avdelade med en lampa och en stor annons bakom. Något år tidigare inreddes dessutom flera tunnebanetåg i Kobe i Japan med Ikeamöbler.

Vardagsrummet i en kartong
När Ikea skulle öppna varuhuset i Brooklyn i New York 2008 tog man i från tårna med allt från radioreklam och trafikmedier till DR och pizzakartonger. Bland det mest iögonfallande var fyra pop up-vardagsrum som öppnade i centrala New York – i form av Ikea-kartonger. Rummen var inredda med bland annat soffor, bord, lampor och mattor.

Helt uppåt väggarna
När ett nytt varuhus ska öppnas kan nästan vad som helst hända i marknadsföringen. När kedjan öppnade sitt varuhus i franska Clermont-Ferrand 2014 byggde man en nio meter hög klättervägg med möbler. Klättrare kunde med hjälp av sedvanliga grepp för händer och fötter kryssa fram mellan sängar, stolar, hyllor och soffor.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News