Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Färre anmälde fejkreor under Black Friday: ”Ser en betydlig skillnad”

Publicerad: 11 januari 2022, 06:37

Konsumentverket fick in betydligt färre anmälningar kring Black Friday förra året.

Foto: Getty Images

Antalet anmälningar om Black Friday till Konsumentverket sjönk med 72 procent i fjol. ”Vi har haft en bra dialog med Svensk Handel”, säger enhetschef Johan Olsson.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

2021 fick Konsumentverket in 40 anmälningar rörande Black Firday, en minskning med 72 procent. Året innan var antalet anmälningar 146 stycken. 

Det rapporterar DI Digital

– Jag vågar inte spekulera i varför det har sjunkit. Det vi kan konstatera är att i november 2020 gjorde vi en granskning av handeln och upptäckte stora brister i samband med Black Friday. Vi har haft en bra dialog med Svensk Handel sedan dess. Nu ser vi en betydlig skillnad jämfört med 2020, både vad gäller antalet anmälningar och i vår uppföljande granskning, säger Johan Ohlsson till sajten. 

Vanligast är att anmälan handlar om fejkade reor där konsumenten upplever att priset höjts innan Black Friday att sedan prissänkas igen inför shoppinghögtiden. 

Flest anmälningar 2021 fick aktörer som Media Market och Elgiganten. Även Nordic Nest , Apotek och Amazon fanns bland de aktörer som anmäldes. 

I dagsläget har Konsumentverket inte valt att gå vidare med något av ärendena. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev