lördag10 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

E-handlaren blåste av pop up-satsning: ”Avspärrningarna blev nedsprungna”

Publicerad: 8 maj 2023, 07:58

Foto: Pressbild

I helgen skulle e-handlaren Merchxweden öppna en pop up-butik i Västerås. Men arrangemanget fick ställas in. Säkerheten kunde inte garanteras. ”Vi underskattade helt klart detta”, säger vd Fredrik Rinaldo till VLT.

Ämnen i artikeln:

E-handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


I lördags skulle e-handlaren Merchsweden, som säljer exklusiva sneakers och kläder online, öppna en pop up-butik i gallerian Punkt i centrala Västerås.

För att öka intresset för öppningen lade e-handlaren ut filmer i sociala medier, framför allt på TikTok. Sneakers och kläder skulle säljas för en krona styck. Dessa fick större spridning än vad Merch of Sweden räknat med, berättar Fredrik Rinaldo för VLT.

– Videorna gick lite för bra för allas bästa, säger han.

Fredrik Rinaldo uppskattar att det var tusentals personer på plats i gallerian inför öppningen vid lunchtid i lördags.

De avspärrningar som byggts upp för att organisera köandet räckte inte till, trycket blev för stort.

– Avspärrningarna blev nedsprungna för att det kom så mycket folk. i underskattade helt klart detta. Och när jag såg att det fanns barn i folksamlingen som började få panik då blåste vi av allt. Och polisen höll med om att det var rätt gjort.

Merchsweden brukar skapa event som filmas och används i sociala medier. Öppningen av pop up-butiken i Västerås var ett exempel på det. Planen var att den enbart skulle vara öppen en dag.

Merchswedens vd och grundare Fredrik Rinaldo finns med på Markets stora talanglista. Se hela listan här.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev