Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

De är sämst på sökoptimering: ”Många skiter i det – och lever gott ändå”

Publicerad: 4 juli 2022, 12:43

Teknikmagasinet, Sportamore och Svenska Hem är några av de e-handlare som är sämst på att skapa organisk synlighet i Google. Det visar färska siffror från SEO-byrån Topdog. ”Flera är vana vid minustal när det gäller SEO. De bryr sig inte, för de har inte ett ledarskap som fokuserar på detta”, säger Christian Rudolf, sökmotorkonsult och ägare av Topdog.


Ämnen i artikeln:

E-handel

Du finns. Men du syns inte.

Så kan läget sammanfattas för de som ligger i botten på Topdogs och Semrushs SEO-analys över hur den organiska synligheten har utvecklats bland 100 av de största svenska e-handlarna till och med maj i år.

Organisk synlighet är ofta resultatet av hur en webbplats lyckats med sin sökmotoroptimering – det vill säga hur webbsidan presterar i Google. Organisk synlighet visar hur väl hemsidan syns och rankar på specifika sökord.

Allra sämst i Topdogs körning är Svenska Hem vars organiska synlighet har sjunkit med 39 procent under perioden januari-maj.

Snudd på lika illa är det för Sportamore på minus 36 procent. Lloyds Apotek, Mister Spex och Teknikmagasinet avrundar topp fem över de som får sämst utfall. 

Vad som egentligen ligger bakom en negativ utveckling är ofta svårtolkat och kan enligt Christian Rudolf på flera saker:

• De som sköter sajten vet inte vad de håller på med.  

• Sajtmigreringar. 

• Tekniska problem. 

• Dålig användarupplevelse. 

• Dålig kvalitet i länkarna. 

• Säsongskänslighet.

• Innehåll som har tagits bort.

– Det är vanligt att man inte bryr sig om SEO från ledningen. Många företag skiter i det eftersom de lever ganska gott ändå genom att köpa den trafik de behöver. SEO är hälsosamt för din business men det är också svårare att jobba med, säger Christian Rudolf.

LÄS MER: Hela listan – här är företagen som är bäst och sämst på att synas hos Google 

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev