Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Coop hoppas på Bianca-effekt – ska göra betalappen till en riktig kändis

Publicerad: 2 september 2021, 07:18

Bianca Ingrosso ska göra Coops Scan and Pay till en riktig kändis.

Coop ökar takten på utrullningen av sin digitala tjänst Scan and Pay. Och tar hjälp av Bianca Ingrosso för att öka attraktiviteten. ”Hon har förmågan att nå ut till många människor”, säger Tarik Belqaid på Coops pressavdelning.


Ämnen i artikeln:

Coop Sverige

Nu drar en stor satsning i gång för att göra Coops tjänst för att handla och betala med mobilen, Scan and Pay, mer känd. Kampanjen kommer att synas i såväl tv som digitala kanaler och sociala medier – och har den välkända influeraren Bianca Ingrosso som profil.

– Det här är en spännande kampanj som vi längtat efter att genomföra, säger Fredrik Uhrbom, försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige.

Tanken är att lansera appen som en modern lösning som gör det smidigare att handla.

– Vi vill lansera tjänsten brett och samtidigt göra det på ett snyggt och lite humoristiskt sätt. Bianca är en person som alla har koll på och som passar perfekt in i kampanjen. Hon spelar sig själv och har förmågan att nå ut till många människor, säger Tarik Belqaid på Coops pressavdelning.

Smidigt. Det är ledordet för Coops nya kampanj, där Bianca Ingrosso spelar sig själv – med en extra glimt i ögat.

Med hjälp av Scan and Pay kan kunderna både skanna och betala sina varor – med betalkort eller Swish. I appen får man även tillgång till Coops unika hållbarhetsdeklarationer, kan samla poäng, utnyttja medlemsspecifika rabatter och erbjudanden samt få tillgång till smarta digitala kvitton liksom få sammanställningar över alla inköp. 

– I dag är det 352 butiker som har Scan and Pay men nu ökar vi takten för varje vecka samtidigt som vi utvecklar tjänsten och adderar fler innovativa funktioner, säger Carita Weiss, chef för Handla och betala på Coop Sverige.

Målet är att samtliga drygt 800 butiker ska ta in tjänsten.

– Vi har en bra modell för utrullning och har fått fantastisk bra feed back från både kunder och butikspersonal, säger Carita Weiss, som tror att den nya kampanjen med Bianca Ingrosso kommer att öka trycket.

Inte minst från kunder som vill kunna ladda ned och använda appen i sin lokala Coop-butik.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop Sverige

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News