Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Clas Ohlson byter grafisk identitet – ska bli mera synliga

Publicerad: 11 augusti 2021, 07:35

Med en ny visuell identitet och färgskala ska Clas Ohlson öka igenkänning och tydlighet. Den nya symbolen har dock funnits på fasaden på huvudkontoret i Insjön sedan 1972.


I dag är det premiär för Clas Ohlsons nya visuella identitet. Syftet med den nya identiteten är att den ska spegla bolagets resa från starten som cykelverkstad i Insjön till dagens hemmafixarföretag.

Den nya identiteten ska även öka tydligheten och igenkänningsfaktorn genom ett nytt typsnitt, ny logga och en uppdaterad färgpalett..

- Med den nya identiteten blir vi mer synliga. Det kommer vara lätt att känna igen en produkt från Clas Ohlson eller en Clas Ohlson-butik, säger vd Kristofer Tonström.

Helt ny är den nya symbolen dock inte. Inspirationen har nämligen hämtats från en symbol på fasaden på huvudkontoret i Insjön där den funnits sedan 1972.

- Det känns roligt att kunna hedra vår historia samtidigt som vi hela tiden utvecklas vidare, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlsons nya visuella identitet har tagits fram i samarbete med byråerna Kurppa Hosk och BAS. Redan i vintras fick nyöppnade butiker nya fasadskyltar med den nya visuella identiteten. Nu sker den officiella lanseringen med ett uppdaterat utseende i digitala kanaler och marknadsföring. 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News