Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Butiken kraschade när Lyko släppte julkalendrar: ”Hypen blev för stor”

Publicerad: 3 oktober 2022, 11:59

Klockan tolv i dag släppte Lyko sina julkalendrar. Det blev sådant drag att sajten kraschade. ”Jag är hemskt ledsen för det som inträffat”, säger vd Rickard Lyko.

Ämnen i artikeln:

LykoE-handel

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Lyko hade förberett releasen i flera månader. Trots det kraschade sajten när kalendrarna släpptes i dag.

– Det som inte får ske skedde precis…. Hypen blev för stor. Jag är hemskt ledsen för det som inträffat. Vi har gjort vårt yttersta för att få upp sajten men den kraschar gång på gång… några kunder har lyckats få igenom köp men det är katastrof för de som hängt på låset för att få köpa ett exemplar. Trots allt strul sålde vår mest exklusiva kalender slut på mindre än 45 minuter, säger Rickard Lyko i en kommentar. 

Kommunikationschefen Tom Thörnblom sticker inte under stol med att man underskattade sajtens kapacitet.

– Det måste vi erkänna och vi vill redan nu prata om en stor oro vi har: Att någon av våra kunder ska tro att det här var planerat för att skapa hype eller, kanske ännu värre, inte planerat alls, säger han och fortsätter.

– Handen på hjärtat: Det enda vi har velat är att göra kunderna glada och nöjda. Vi har planerat SÅ noga för att få till ett riktigt bra och rättvist kalendersläpp år. Vi har kraschtestat sajten flera gånger, vi har beställt många fler kalendrar än i fjol. Vi trodde att vi hade tänkt på allt.

Ändå blev trycket otroligt mycket högre än beräknat.

– Och då har vi verkligen varit självsäkra kring intresset.

Nu arbetar bolaget intensivt för att informera besvikna kunder. 

– Framåt ska vi se till att bli bättre, säger Tom Thörnblom.

Lyko är en av finalisterna i Market Awards 2022. Läs mer om tävlingen och finalisterna här.

LÄS OCKSÅ: Experterna om e-handelns motorstopp – och framtida lyft: ”Har så fundamentalt stora fördelar”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev