Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Bakgrunden - den nya reklamkanalen som kliver fram i pandemitider

Publicerad: 11 december 2020, 10:03

Videomöten i pandemitider är på väg att bli en ny marknadsföringskanal. Ikea är ett i raden av företag som erbjuder gratis bakgrundsbilder.


Ämnen i artikeln:

HeminredningIkeaCorona

Morgonmöte via nätet på jobbet, men stökigt där hemma? När många jobbar hemma under covidpandemin löser företagen mötesbehoven via onlinekanaler som Zoom och Microsoft Teams.

Med miljontals nya användare som ansluter sig och möts varje månad växer kanalerna fram inte bara som vägar för kommunikation, utan också för profilering och marknadsföring - via bakgrunden.

Kanalerna själva, till exempel Zoom, erbjuder egna bakgrunder, men allt fler företag ser nu möjligheterna i bakgrunden som en reklamyta. En av dem är Ikea, som tidigare i år började erbjuda ett fyrtiotal gratis bakgrunder som erbjuder vyer av prydliga rum, möblerade och pyntade av möbeljätten med olika teman som "Kontor", "Utsikt" och "Romantisk date".

Ikea skriver på sin sajt: "Med våra bakgrundsbilder kan du välja vilket rum du vill till videomötet. De döljer garanterat diskhögar eller att du jobbar från garderoben. Tyvärr döljer de inte din pyjamas. Det är inte alltid hemmet ser ut som en bild ur Ikea-katalogen. Men nu kan det."

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

HeminredningIkeaCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News