fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Apotek Hjärtat och Coop är folkets gröna val: ”Vi är mycket stolta”

Publicerad: 17 februari 2023, 12:36

Apotek Hjärtat är kundernas hållbarhetsfavorit, medan Coops Änglamark för tolfte året i rad är kundernas gröna förstahandsval, enligt företaget Differ. "Vi är mycket stolta", säger hållbarhetschefen Mattis Bergquist.

Ämnen i artikeln:

CoopMiljöDagligvaror

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Coops hållbarhetsprofilerade varumärke Änglamark tar för tolfte gången i ordningen förstaplatsen som Sveriges kundernas favorit i konsultföretaget Differs årliga konsumentundersökning.

Coop (varumärket) placeras sig på en andra plats.

LÄS OCKSÅ: Hållbarhet och inspiration i fokus när friluftsklassikern gör butikssatsning i Stockholm

Samtidigt tycker konsumenterna att Coop (kedjan) är det grönaste varumärket i dagligvaruhandeln.

– Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Coops långsiktiga arbete med att erbjuda prisvärd mat av hög kvalitet och som är schysst producerade är något som Sveriges konsumenter känner till och märker av, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige, i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Handelsexperten listar fem bolag som står starka under krisåret: ”Kriget om 2023 inom handeln har bara börjat”

Undersökningen har genomförts sedan 2008 och drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15–75 år får besvara frågor kring hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher.

På totalen placerar sig Apotek Hjärtat högst upp bland alla företag i undersökning, framför tvåan och konkurrenten Apoteket.

Coop kniper här en tredjeplats medan Ica seglar in som femma.

Sveriges grönaste varumärke – totalt

1. Apoteket Hjärtat

2. Apoteket

3. Coop

4. Tesla

5. Ica

Källa: Differ

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev