Marknadsföring
Apotek Hjärtat och Coop är folkets gröna val: ”Vi är mycket stolta”
Publicerad: 17 februari 2023, 12:36
Apotek Hjärtat är kundernas hållbarhetsfavorit, medan Coops Änglamark för tolfte året i rad är kundernas gröna förstahandsval, enligt företaget Differ. "Vi är mycket stolta", säger hållbarhetschefen Mattis Bergquist.
Coops hållbarhetsprofilerade varumärke Änglamark tar för tolfte gången i ordningen förstaplatsen som Sveriges kundernas favorit i konsultföretaget Differs årliga konsumentundersökning.
Coop (varumärket) placeras sig på en andra plats.
LÄS OCKSÅ: Hållbarhet och inspiration i fokus när friluftsklassikern gör butikssatsning i Stockholm
Samtidigt tycker konsumenterna att Coop (kedjan) är det grönaste varumärket i dagligvaruhandeln.
– Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Coops långsiktiga arbete med att erbjuda prisvärd mat av hög kvalitet och som är schysst producerade är något som Sveriges konsumenter känner till och märker av, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige, i en kommentar.
Undersökningen har genomförts sedan 2008 och drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15–75 år får besvara frågor kring hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher.
På totalen placerar sig Apotek Hjärtat högst upp bland alla företag i undersökning, framför tvåan och konkurrenten Apoteket.
Coop kniper här en tredjeplats medan Ica seglar in som femma.
Sveriges grönaste varumärke – totalt
1. Apoteket Hjärtat
2. Apoteket
3. Coop
4. Tesla
5. Ica
Källa: Differ