Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Allt fler svenskar trötta på reklam: ”Många upplever den som störande”

Publicerad: 7 september 2020, 07:58

Foto: Shutterstock

6 av 10 svenskar är trötta på reklam visar en ny undersökning från Sveriges Annonsörer. Andelen “mycket negativa” har ökat från 18 till 21 procent jämfört med förra årets mätning. ”Många upplever att reklamen är störande och att den inte är tillräckligt underhållande eller inspirerande”, kommenterar Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl i ett pressmeddelanden.


Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har de senaste 15 åren undersökt svenskarnas inställning till reklam och årets resultat bekräftar en starkt nedåtgående trend.

Redan förra året svarade 59 procent att de har en ganska eller mycket negativ inställning till reklam. Och siffran ligger alltså kvar på denna rekordhöga nivå även i år.

– Det är oroande att reklamtröttheten har parkerat sig på den här höga nivån och det är en signal som annonsörer, medier och beslutsfattare behöver ta på största allvar, säger Hanna Riberdahl.

Inställningen till reklamen skiljer sig dock kraftigt mellan olika medieformat. Reklam i linjär-tv, i digitala tjänster och på sajter är minst omtyckt där mer än 70 procent uppger att de är ganska eller mycket negativa. Reklam på bio uppger dock 27 procent att de tycker är ganska eller mycket positivt.

Andreas Heneborn

Ökad reklamtrötthet

■ Andel av befolkningen som är ganska eller mycket negativ till reklam 2012–2020:
2020: 59%
2019: 59%
2018: 50%
2016: 52%
2014: 44%
2012: 51%

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News