Lojalitet
Rickard Lyko sticker ut hakan – fick spontan applåd på Digital Retail
Publicerad: 7 februari 2023, 10:24
Rickard Lyko råder sina konkurrenter att tänka ett extra varv innan de satsar på kundklubbar.
Foto: Monika Nilsson Lysell
Under Markets event Digital Retail belönades Rickard Lyko med en spontan applåd när han sågade satsningar på kundklubbar. ”Är det något jag lärt mig av lojalitetsprogram är att de inte funkar”, säger Lykos vd.
Under eventet Digital Retail på Grand Hôtel under tisdagen fylldes konferenssalen av handelns entreprenörer och experter. Programmets första panelsamtal ökade temperaturen i salen.
Under temat ”nya möjligheter på en föränderlig marknad” bjöd Rickard Lyko (vd Lyko), Mikael Lindahl (vd Pricerunner), Carl Stenbeck (strategi- och utvecklingsdirektör Axfood) och Maryam Ghahremani (vd Bambuser) på framtidsspaningar.
– Jag är ganska positiv inför 2023. Jämfört med vad vi trodde i augusti 2022 så är läget helt okej, det finns efterfrågan på de flesta produkter och så himla mycket värre än så här kommer det inte blir. Det svåra nu är att balansera mellan gas och broms. Att arbeta med vilket varumärke man vill vara om några år är till exempel lätt att glömma när man drar i bromsen, säger Mikael Lindahl.
LÄS OCKSÅ: Hon startar hemsida för e-handelsevent: ”Vill sprida all kunskap som finns där ute”
– Har du hittills bara gått på pris så har du det lite tufft nu medan de som gjort rätt investeringar står bra rustade. Vi som jobbar med väldigt olika typer av retail ser att de som känner sin kund bäst är de som går bäst. 2023 blir det en revival för kundklubbar, vi ser väldigt många såna initiativ, man vill bygga en långsiktig relation med sina kunder oavsett kanal, säger Maryam Ghahremani.
– Vårt fokus är att ännu bättre nyttja datan vi får in via våra kundklubbar och där väljer vi att utveckla våra egna modeller, för de standardmodeller som finns idag är väldigt ofta byggda för sällanköp, säger Carl Stenbeck.
Det är nu Rickard Lyko väljer att sticka ut hakan.
– Vi fastnar i att jobba med befintlig kund. Jag vill slå ett slag för att hitta nya kunder. Skit i kundklubbar! Det finns inga lojala kunder. Är det något jag lärt mig av lojalitetsprogram är att de inte funkar, säger Rickad Lyko vilket får publiken att spontant applådera.
– Hade jag fått välja idag så hade jag valt bort kundklubb, och fokuserat på nya kunder, fortsätter Rickad Lyko.
LÄS OCKSÅ: Nu inleds Icas utlovade prisoffensiv – syns tydligt i butik: ”En kraftull start”