Lojalitet
Ny studie – företag går miste om kunddata från lojalitetsprogram
Publicerad: 1 juni 2021, 09:17
Foto: Getty Images
Över 90 procent av detaljhandelskedjorna har ett lojalitetsprogram. Men en ny studie visar att många företag missar att bokföra bonuspoäng och kvalitetssäkra kunddatan.
Läs mer: Fem mobiltips som lyfter kundengagemanget – mitt i pandemin
Second display-företaget ID24 har i samarbete med Ida Limbäck och Semer Said Yahya vid Uppsala universitet genomfört en studie om nordiska detaljhandelsföretag och deras lojalitetsprogram. Vid kontakt med de största nordiska kedjorna fick undersökningen 42 svar från finansavdelningar och CFO:s. Svaren visar att en klar majoritet av kedjorna har ett lojalitetsprogram.
– Att 91 procent av detaljhandelskedjorna i Norden erbjuder ett lojalitetsprogram överträffade våra förväntningar när vi inledde studien. Eftersom kunddata är en väldigt värdefull tillgång så förstår vi varför så många kedjor erbjuder lojalitetsprogram, säger Ida Limbäck i en kommentar.
Trots att 84 procent av de svarande tyckte att kunddata var viktigt för verksamheten, svarar 43 procent av ekonomiavdelningarna att de aldrig, mycket sällan eller sällan deltar i att säkerställa kvaliteten på kunddatan.
– Vi blev förvånade över att engagemanget från finansavdelningarna var så lågt kring datakvalitén. Samtidigt värderar de kunddata som mycket värdefull, säger Semer Said Yahya.
Studien visar även att bara vartannat bolag har en it-integration på plats som automatiserar bokföringen av lojalitetsprogrammet. Samtidigt lägger var tredje företag minst 100 timmar per år på bokföring av lojalitetsprogrammen. Och var tredje bolag som erbjuder bonuspoäng bokför dem inte i balansräkningen.
– Många faktorer gör att bonuspoängen blir mer komplicerade och tidskrävande att bokföra, till exempel internationella strukturer med dotterbolag eller franchisebolag, säger Jakob Gottlieb, medgrundare av ID 24.