Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lojalitet

Lojaliteten flyttar in i betalkorten: ”Viktig strategisk fråga”

Publicerad: 25 augusti 2022, 12:16

Foto: ©FreeProd

Handlarnas lojalitetsprogram blir mer moderniserade. Allt fler integreras i kundernas betalkort. Det visar en ny undersökning.


Ämnen i artikeln:

KundbeteendeKundklubb

Åtta av tio konsumenter är med i minst ett lojalitetsprogram och sju av tio är med i flera. 

Även om traditionella lösningar där man uppger ett medlemsnummer fortfarande dominerar – 70 procent använder detta – så har allt fler handlare infört moderna lösningar. 

Det visar en undersökning från Nets.

Andelen kunder som har lojalitetsprogrammet integrerat i sitt primära betalkort är nu större än andelen kunder som har separata fysiska medlemskort: 48 respektive 38 procent bland svenskarna. Samtidigt använder 23 procent en mobilapp för sitt lojalitetsprogram.  

– De moderna lojalitetslösningarna där man får bonuspoängen registrerade direkt i samband med betalningen skapar en betydligt smidigare köpupplevelse för konsumenterna och ger även flera fördelar för handlarna, säger Louise Richardson, Sverigechef för Nets.

Åtta av tio svenskar anser enligt undersökningen att detta är värdefullt.

– Lojalitetsprogram är numera en viktig strategisk fråga. Eftersom allt fler säljer både i fysisk butik och på nätet har även en helhetssyn för lojalitetsprogrammet blivit viktig, säger Louise Richardson.

Undersökningen genomfördes av Sifo/Kantar under april-maj på uppdrag av Nets . Drygt 1 000 svenskar deltog.

LÄS MER: Det är dags att tänka om – det går inte att skapa lojalitet 

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KundbeteendeKundklubb

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev