Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lojalitet

Kritiken mot kundklubbarna: ”När det blir tomt i kassan laxerar man fram en transaktion”

Publicerad: 22 februari 2022, 10:47

Urban Lindstedt, Magnus Ohlsson, Margareta Boström och Per Ljungberg.

Varför är det svårt att skapa en väl fungerande kundklubb? Den frågan ställde Urban Lindstedt, Ehandelstrender, till en expertpanel under Postnords Retail Day. ”En relation måste bygga på frivillighet”, säger Margareta Boström, affärsutvecklare på Jula.

Ämnen i artikeln:

E-handelKundklubb

MS


I dag erbjuder i princip alla retailaktörer någon form av kundklubb eller medlemsskap.

Men mycket av kommunikationen handlar mer om massutskick snarare än engagemang, menar Per Ljungberg som är vd för Svensk Digital Handel.

– Det blir allt mer viktigt att skapa en riktig relation, en e-handel som är mer engagemangsdriven, säger han.

Retailstrategen Magnus Ohlsson från Retailomania håller med.

– Ska man skicka ett mail bara för att man kan? När det blir tomt i kassan laxerar man fram en transaktion i stället för att bygga lojalitet på riktigt. Riktig lojalitet är att kunderna har en preferens för något – där de lägger sina pengar för att de vill det, säger han.

Margareta Boström menar att många glömmer vad som är viktigt för kunden.

– Lyssna på kunden och se var det skaver, det är inte svårare än så. Lyssna på vad som kommer in hos kundservice. Det är där kunderna berättar vad det är som skaver, säger hon. 

Eller:

– Hos flera av de som är duktiga sätter sig vd i kundtjänsten, säger Urban Lindstedt.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev